بازار داغ ملاقات‌ها در نشست گروه 20/گفت‌وگوی بایدن با اردوغان و سوناک با محمد بن سلمان

بازار داغ ملاقات‌ها در نشست گروه 20/گفت‌وگوی بایدن با اردوغان و سوناک با محمد بن سلمان
سه شنبه 24 آبان 1401 - 14:24

اجلاس گروه 20 به سران کشورهای مختلف اجازه می‌دهد در فضایی متفاوت با همتایانشان به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، بر اساس گزارش دفتر اردوغان و تصاویری منتشرشده، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در جزیره بالی اندونزی، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.
موارد دستور کار اعضای ناتو می تواند شامل تمدید مجوز قرارداد صادرات غلات اوکراین، درخواست آنکارا برای خرید جت‌های F-16 گسترش ناتو؛ و بمب گذاری اخیر در استانبول که آنکارا شبه نظامیان کرد را مسئول آن دانسته است، شود.
همچنین ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان در دیدار با ولیعهد و نخست وزیر پادشاهی سعودی، محمد بن سلمان در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی، از تمایل خود برای «همکاری» به منظور تأمین منافع انگلستان و عربستان سعودی صحبت کرد.
آنها در نخستین روز گردهمایی رهبران اقتصادهای بزرگ جهان در یک هتل مجلل در جزیره گرمسیری بالی و در قالب اولین تعامل‌شان از زمان روی کار آمدن نخست وزیر سوناک، گفتگو کردند.
این نشست بحث برانگیز محسوب می‌شود زیرا محمد بن سلمان که عملاً زمام امور را در عربستان بر عهده دارد، متهم به صدور دستور قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 است.
احتمالاً سوناک از این دیدار برای تشویق ریاض به تولید نفت و گاز بیشتر در پاسخ به اختلال در عرضه روسیه استفاده کرده است.
همچنین از او انتظار می رفت که موارد نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی را به دلیل تداوم اعدام ها مطرح کند.
عملیات نظامی مسکو در اوکراین و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی - که به کمبود انرژی در سرتاسر جهان دامن زده است، احتمالاً در دیدار آنها نیز مطرح شده است.
عربستان سعودی که رهبری ائتلاف کشورهای تولیدکننده نفت اوپک را بر عهده دارد، به دلیل موافقت با کاهش تولید از ماه نوامبر، در مواجهه با کمبودهای جهانی با انتقاداتی مواجه شده است.
همچنین وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تصویری از آنها را که پشت میزی در بالی با پرچم روسیه و سازمان ملل نشسته بودند، منتشر کرد، اما جزئیاتی از آنچه این دو مقام درباره آن صحبت کردند، منتشر نکرد.
این دیدار تنها چند روز پیش از پایان قرارداد تاریخی غلات دریای سیاه انجام می شود. این ابتکار که در ماه ژوئیه انجام شد، قفل صادرات محصولات کشاورزی از بنادر جنوبی اوکراین را باز کرد و به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی منجر شد. اما مسکو هنوز نگفته است که آیا مشارکت خود را در توافق مورد حمایت سازمان ملل که قرار است در 19 نوامبر به پایان برسد تمدید می‌کند یا خیر.
مسکو بر لغو تحریم‌ها علیه یک بانک کشاورزی دولتی اصرار دارد - اقدامی که به گفته مسکو به روسیه کمک می‌کند محصولات کشاورزی و کودهای خود را صادر کند.
مقامات روسیه، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ماه‌های اخیر از این توافق با عنوان «ناعادلانه» انتقاد کرده و گفته‌اند غرب به تعهدات خود برای کاهش تحریم‌ها علیه روسیه پایبند نبوده است. در پی حمله به کشتی های روسیه در کریمه، مسکو به طور موقت مشارکت خود در این توافق را به حالت تعلیق درآورد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها