زلال قرآن (1650)؛

شناخت حدود الهی چه کمکی به سعادت مندی انسان می کند؟

شناخت حدود الهی چه کمکی به سعادت مندی انسان می کند؟
سه شنبه 24 آبان 1401 - 23:01

العالم - زلال قرآن
شناخت کافی نسبت به حدود الهی و احکام دین خدا و چگونگی رعایت تقوا در زمینه عمل به آنها به انسان کمک می کند تا در صراط مستقیم الهی مستقر شده و با حرکت درست در آن به سعادت دنیا و آخرت برسد، از دقت در حقیقت آیات زیر:
1– بخش آخر آیه 187 سوره مبارکه بقره:
«... تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّـهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
ترجمه: (... این احکام، حدود دین خداست، زنهار در آن راه مخالفت مپویید! خداوند این گونه آیات خود را برای مردم بیان فرماید، باشد که پرهیزکار شوند).
2 – آیه 29 سوره مبارکه انفال:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّـهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّـهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظِيمِ»
ترجمه: (ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است).
3 – آیه 52 سوره مبارکه نور:
« وَمَنْ يُطِعِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّـهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ»
ترجمه: (و هرکس فرمان خدا و رسول را اطاعت کند و خدا ترس و پرهیزگار باشد چنین کسان را فیروزی و سعادت خواهد بود).
انسان به این باور قلبی می رسد که، از آنجا که رعایت حدود و تقوای الهی، محفوظ نگهداشتن و پرهیز از هر چیز یا عملی (گناهان و سیئات و اعمال ناصالح) است، پس رعایت دقیق آنها آدمی را از عذاب خداوند قادر قهار، محفوظ نگه می دارد و موجب می گردد تا خداوند رحمان به فضل و عنایت خاصّه خویش به انسان قدرت فرقان و دیده بصیرت دهد تا بتواند با تشخیص حق از باطل، راه حق را بدرستی تشخیص دهد و با معرفت به حدود الهی و شناخت درست آداب حرکت در آن، راه خیر و سعادت را پیش پای خود هموار نماید و فارغ از هر حزن و اندوه و ترسی خویشتن را از همه گرفتاری ها نجات دهد و به فلاح و رستگاری و سعادت حقیقی دنیا و آخرت برساند ان شاءَالله.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها