گزارش ضدونقیض از ترکیب پستهای امنیتی کابینه نتانیاهو

گزارش ضدونقیض از ترکیب پستهای امنیتی کابینه نتانیاهو
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 17:01

گزارش‌های رسانه‌ای از سرزمین‌های اشغالی حاکی از تلاش بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از انتصاب صهیونیست‌های افراطی در وزارتخانه‌های امنیتی در سایه تهدید اخیر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا است.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه معاریو چاپ تل آویو امروز چهارشنبه در گزارشی از برگزاری جلسات متعدد بین نمایندگان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید و حزب «وحدت» به رهبری بنی گانتس در روزهای گذشته برای حضور احتمالی آنها در یک کابینه فراگیر خبر داد.

این گزارش اشاره ای به حضور احتمالی فراکسیون «گیدون سعر» از حزب «وحدت» در این ائتلاف فراگیر نکرده است.

معاریو، مذاکرات بین احزاب چپ و راست و جریان برنده و بازنده در انتخابات رژیم صهیونیستی را نتیجه هشدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دانست که درباره حضور برخی راستگرایان افراطی مثل «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب «صهیونیسم دینی» و «ایتامار بن گویر» رهبر حزب «اوتسما یهودیت» در کابینه و پست های امنیتی آن هشدار داده بود.

حزب لیکود گزارش معاریو را رد و آنرا کذب اعلام و تصریح کرد: چنین مذاکراتی اتفاق نیافتاده و نخواهد افتاد.

این در حالی است که احزاب یش عتید و حزب وحدت در بیانیه های متعدد، قبل و بعد از انتخابات بر ائتلاف نکردن با لیکود تاکید کرده بودند.

جروزالم پست همچنین از لغو مذاکرات بین نمایندگان حزب صهیونیسم مذهبی و اتحاد یهودیت توراتی با نمایندگان حزب لیکود در امروز چهارشنبه خبر داد.

این گزارش در حالی است که مذاکرات دیروز سه شنبه بین احزاب راست‌گرا برای تعیین پست های وزارتخانه های مختلف به نتیجه نرسید.

جروزالم پست، اسموتریچ را مانع اصلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تشکیل کابینه ارزیابی کرد و نوشت که اسموتریچ خواهان پست وزارت جنگ است اما نتانیاهو ترجیح می دهد فردی از حزب لیکود عهده دار این مسئولیت شود.

کانال ۱۲ رژیم اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو در دیدار با اسموتریچ، مخالفت برای دادن وزارت جنگ به وی را وجود دولت بایدن اعلام کرده و گفته لازم است تا پایان یافتن دوره بایدن، فردی معتدل عهده دار حوزه وزارت جنگ شود.

مخالفت نظامیان ارشد رژیم صهیونیستی با انتخاب اسموتریچ

سایت "عربی ۲۱" نیز نوشت: فشارهایی از سوی آمریکا و جامعه بین المللی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی ایجاد شده تا "بزالل یوئل اسموتریچ" رهبر حزب صهیونیسم دینی را به عنوان وزیر جنگ انتخاب نکند زیرا به گفته آنها، اسموتریچ مواضع "فاشیستی و نژادپرستانه" علیه فلسطینی ها دارد.

همزمان برخی از افسران عالی رتبه و ژنرال های ارتش رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی از احتمال ابن انتصاب تاکید کرده اند که اسموتریچ دانش و تجربه لازم و توانایی تعامل با وزارت جنگ را ندارد.

سافیر لیبکین خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به نمونه هایی از واکنش افسران عالی رتبه صهیونیستی در این خصوص گفت که تال روسو رئیس حوزه عملیات ارتش صهیونیستی تاکید کرد که انتخاب اسموتریچ به عنوان وزیر جنگ انتخابی بد است زیرا او درطول زندگی اش فعالیتی در این زمینه نداشته است، او فردی شناخته نشده است بلکه از خدمت در ارتش فرار کرده است و بنابراین این مساله برای من بسیار نگران کننده است.

همچنین ژنرال ماتان ویلنائی، جانشین رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با احتمال این انتصاب گفت که امنیت رژیم اسرائیل به ویژه وزارت جنگ نیازمند مسئولیت و جدیت و اتخاذ تصمیمات حرفه ای به طور روزانه است.

وی گفت: پرونده امنیتی را باید به یک طرف مسئول و دارای تجربه در تعامل با مسائل امنیتی داد؛ در غیر اینصورت ما جان نیروهای خود را به خطر می اندازیم.

عاموس جلعاد، رئیس پیشین اداره سیاسی و امنیتی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی پیش از این نسبت به انتخاب اسموتریچ به عنوان وزیر جنگ هشدار داده بود.

وی گفت که این امر یک فاجعه خطرناک است زیرا همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین برای حفظ امنیت ضروری است. این فرد قبلا سابقه بازداشت شدن دارد زیرا اقدام به ایجاد آتش سوزی در راه های ارتباطی کرانه باختری کرده است و تجاوزهای دیگری نیز انجام داده است.

از سوی دیگر، یوفال دیسکین، رئیس دستگاه امنیت عمومی رژیم اسرائیل در مقاله ای تاکید کرد: اسموتریچ رهبر یک حزب نژاد پرست است و نظریه های توطئه آمیز دروغین خلق می کند و هرگونه انتصاب وی به معنای رفتن در تونل تاریک و خطرناک است که باعث ایجاد شکاف در ساختار جمعیتی می شود و در آینده نتایج غیرقابل جبرانی برای اسرائیل خواهد داشت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها