پنتاگون از ناتوانی کی یف در حفاظت از قلمرو اوکراین خبر داد

پنتاگون از ناتوانی کی یف در حفاظت از قلمرو اوکراین خبر داد
پنج‌شنبه 26 آبان 1401 - 09:25

«مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی اوکراینی توان رویارویی با ارتش روسیه را ندارند.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از روسیا الیوم، «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت: خارج کردن روس ها از اوکراین بسیار دشوار است. این اتفاق طی دو هفته آینده رخ نخواهد داد، مگر اینکه ارتش روسیه دچار فروپاشی کامل شود که بسیار بعید است.

میلی همچنین با اشاره به مناقشه تایوان اظهار داشت هرگونه حمله چین به تایوان یک اشتباه استراتژیک مانند عملیات نظامی روسیه در اوکراین خواهد بود.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا ادامه داد: «فکر می‌کنم این تصمیم عاقلانه نیست، این یک اشتباه سیاسی، یک اشتباه ژئوپلیتیک و یک اشتباه استراتژیک است، مشابه اشتباه استراتژیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین.»

بنا به گزارش اسپوتنیک، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی‌آی‌اِی در تازه‌ترین گزارش خود درباره تایوان ادعا کرده است که چین مظنون به طراحی برای تسخیر تایوان است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در همین ارتباط مدعی شد که «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین به ارتش این کشور دستور داده است تا خود را برای تسخیر تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده کند.

همچنین کانال تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی این ادعا را به نقل از «دیوید کوهن»، معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مطرح و اعلام کرد این گزارش را این مقام امنیتی سازمان سیا تائید کرده است.

در عین حال، به گفته کوهن، در این مرحله، سی‌آی‌اِی تمایلی به این باور ندارد که رهبری جمهوری خلق چین تصمیم نهایی خود را درمورد حمله احتمالی به تایوان گرفته است و شاید چنین تصمیمی هنوز در پکن نهایی نشده باشد.

«شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در دیدار ماه سپتامبر با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفته بود: هیچ کشوری در جهان حق ندارد به عنوان قاضی در مورد موضوع تایوان عمل کند و پکن هیچ گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهد کرد.

تلویزیون مرکزی چین نیز به نقل از شیء جین پینگ گفت: چین به شدت با نیروهای جدایی طلبی که طرفدار استقلال تایوان هستند و همچنین با دخالت خارجی مخالف است. هیچ کشوری حق ندارد به عنوان قاضی در مورد تایوان قضاوت کند.

از سوی دیگر، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تازگی لایحه‌ای را تصویب کرده است که به طور قابل توجهی حمایت نظامی آمریکا از تایوان را افزایش می‌دهد و از جمله شامل میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی بیشتر به تایوان می شود.

کمیته روابط خارجی سنا علیرغم نگرانی‌ها در مورد این لایحه در دولت جو بایدن و خشم احتمالی پکن، این لایحه را به تصویب رساند.

حامیان این لایحه گفتند که این لایحه جامع‌ترین تغییر ساختار سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره از زمان قانون روابط با تایوان در سال ۱۹۷۹ خواهد بود و بستر تعاملات گسترده‌تر ایالات متحده با استانی را فراهم خواهد کرد که چین آن را به عنوان یکی از استان‌های خود به شمار می‌آورد.

در همین راستا، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه سی.بی.اس در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی از جزیره تایوان در صورت حمله چین دفاع خواهند کرد، گفت: بله، اگر در واقع یک حمله بی‌سابقه وجود داشته باشد.

مجری شبکه سی.بی.اس از بایدن خواست شفاف بگوید آیا منظورش این است که نیروهای آمریکایی بر خلاف اوکراین، از تایوان در صورت وقوع حمله چین دفاع خواهند کرد؟و بایدن پاسخ داد: بله.

پربیننده ترین خبرها