تل آویو نسخه دریاپایه گنبد آهنین را آزمایش کرد

تل آویو نسخه دریاپایه گنبد آهنین را آزمایش کرد
جمعه 27 آبان 1401 - 19:43

رژیم صهیونیستی از آزمایش نسخه دریاپایه سیستم پدافند هوایی گنبد آهنین برای حفاظت از تأسیسات گازی این رژیم در دریا خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه عبری‌زبان «کالکالیست» نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی آزمایش نسخه دریاپایه سیستم پدافند هوایی «گنبد آهنین» را به پایان رسانده است.

به نوشته وبگاه عربیک دیفنس، ارتش صهیونیستی در نظر دارد این سامانه برای حفاظت از تأسیسات گازی خود در دریای مدیترانه استفاده کند. یک نسخه از این سامانه بر روی ناو «سپر» که تل آویو چهار فروند از آن را از آلمان خریداری کرده، تعبیه شده است.

روزنامه کالکالیست در ادامه نوشت نیاز به خرید این ناوها زمانی از سوی تل آویو احساس شد که این رژیم کار استخراج گاز از بستر دریای مدیترانه را گسترش داد و لازم بود تا این تأسیسات در برابر موشک‌های و پهپادها حفاظت شود.

به ادعای منابع صهیونیست، آزمایش نسخه دریاپایه گنبد آهنین با موفقیت انجام شده و این سامانه توانسته است تا اهداف متخاصم را کشف و منهدم کند.

یک نسخه دیگر از این سامانه بر روی ناو «عشی عوز» تعبیه شىه است. این ناو از سری ناوهای کلاس«ساعر ۶» و اولین ناو از این گروه به شمار می‌رود.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و نیروی دریایی این رژیم نیز در بیانیه مشترکی گفتند که این پدافند هوایی ماه گذشته با موفقیت بر روی ناو «ساعر ۶» آزمایش شده است. طبق این بیانیه نسخه دریایی گنبد آهنین به سامانه دفاعی چندلایه می پیوندد که در حال حاضر بر چهار سامانه عملیاتی متکی است.

در این بیانیه ادعا شده است:«نسخه دریایی گنبد آهنین موجب بهبود توانایی دفاعی نیروهای دریایی در انجام مأموریتشان می‌شود که شامل حفاظت از دارایی‌های راهبردی و در آب‌های اقتصادی اسرائیل و حفظ برتری دریایی در منطقه است».

آزمایش گنبد آهنین دریاپایه و ادعای وزارت جنگ صهیونیست‌ها در حالی است که این سامانه در جریان درگیری‌ سال‌های اخیر با مقاومت غزه بارها عدم کارایی آن برای مهار موشک‌های مقاومت غزه به اثبات رسیده است.

اما درباره نسخه هواپایه این سامانه، رژیم صهیونیستی از زمانی برای نصب این سیستم بر روی ناوهای خود احساس نیاز کرد که در تاریخ نهم مرداد ماه زمانی که مذاکرات تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا در جریان بود، بخش رسانه‌ای «الاعلام الحربی» شاخه لبنان تصاویری از سکوهای نفتی-گازی رژیم صهیونیستی را منتشر کرد.

در این فیلم مختصات میدان‌های گازی و سکوهای استخراج رژیم صهیونیستی در طول ساحل فلسطین اشغالی نشان داده و اعلام می‌‎شود: (همه اینها) در تیررس است... بازی با زمان، بی‌فایده است.

پیش از آن نیز شامگاه چهاردهم تیرماه گذشته بود که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه در حرکت بوده‌اند، سرنگون کرده است.

در پی این ادعای صهیونیست‌ها، جنبش حزب الله لبنان بیانیه صادر کرد. در بیانیه مذکور آمده بود، گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‏و «مهدی یاغی»، سه پهپاد غیر مسلح و در اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» به پرواز درآوردند.

حزب الله تأکید کرد، مأموریت این پهپادهای شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز به صهیونیست ها رسید. پیروزی فقط نزد خداوند عزیز و جبار است».

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی چهارم مرداد خود گفت که هیچ هدف اسرائیلی در دریا و زمین وجود ندارد که موشکهای نقطه‌زن مقاومت به آن نرسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها