خیز آمریکا برای شیردوشی جدید در منطقه!

خیز آمریکا برای شیردوشی جدید در منطقه!
يکشنبه 29 آبان 1401 - 01:06

ژنرال مایکل کورلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌، امروز در سخنرانی خود در “گفت‌وگوی منامه” اعلام کرد: نیروی مشترک ۵۹ تا سال آینده بیش از ۱۰۰ شهپاد ( شناور هدایت‌پذیر از راه دور) را به آب‌های استراتژیک منطقه خلیج‌فارس اعزام خواهد کرد که این شناورها در سطح آب و زیر سطح فعالیت خواهند کرد و با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

العالم- کشکول

مشخص است که نیروی مشترک ۵۹ در سپتامبر ۲۰۲۱ در بحرین، مقر ناوگان پنجم تروریستی آمریکا، با هدف ادغام سامانه‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در عملیات‌ خاورمیانه راه‌اندازی شد.

اما لب کلام ژنرال کورلا و هدف از سخنرانی او در این کنفرانس بدین شرح است:‌ دشمنان‌مان در خاورمیانه از فناوری‌های مدرن استفاده می‌کنند و این امر مستلزم همکاری شرکای‌مان با ما برای مقابله از طریق انقلاب نوآوری‌هاست!

بدیهی است که اظهارات ژنرال کورلا درباره استقرار ۱۰۰ شناور در منطقه خلیج‌فارس و ادغام سامانه‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در عملیات خاورمیانه و نیز درخواست او از شرکا برای همکاری چراغ سبز بزرگی برای آغاز عملیات شیردوشی جدید از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و امارات و دیگر کشورهای عربی است که خزانه‌های‌شان در نتیجه افزایش قیمت نفت در حال منفجر شدن هستند.

بدیهی است که رژیم‌های عربی ثروتمند در منطقه به‌هیچ‌وجه از تجربیات گذشته درس نمی‌گیرند؛ تجربه‌هایی که موید این واقعیت هستند که غرب با تمام فناوری‌هایی که دارد هرگز امنیت این رژیم‌های عربی را تامین نکرده و نخواهد کرد. از سوی دیگر، این رژیم‌ها که تمام این فناوری‌ها از جمله هواپیماها، موشک‌ها، سامانه‌های پدافند هوایی و حتی ماهواره‌ها، رادارها، ناوهای هواپیمابر، ناوهای جنگی، زیردریایی‌ها و پهپادها را تجربه کرده‌اند، ولی همچنان شبانه‌‌روز متقاضی آنها از غرب هستند.

گویا مساله، موعظه نیست و این رژیم‌ها به همان اندازه که تسلیم دستورات و اوامر واشنگتن هستند چاره‌ای جز اجرای آن ندارند. جهان دید که رفتار ترامپ با پادشاه سعودی چگونه بود!. کافی است که این رژیم‌ها حتی برای یک بار هم شده تصمیم مستقل بگیرند و دست خود را به سوی ایران- که همیشه دراز کرده- دراز کند تا یک سیستم امنیتی مشترک ایجاد کنند و بدون کمک گرفتن از طرف‌های خارجی، از کشورها و مردم منطقه و ثروت آنها محافظت کنند.

پربیننده ترین خبرها