توافق نهایی برای ایجاد صندوق کمک به کشورهای آسیب‌ پذیر در اجلاس آب و هوایی مصر

توافق نهایی برای ایجاد صندوق کمک به کشورهای آسیب‌ پذیر در اجلاس آب و هوایی مصر
يکشنبه 29 آبان 1401 - 10:50

اجلاس آب و هوایی مصر، موسوم به COP27, اتخاذ مهمترین تصمیم‌ها را به نشست سال آینده موکول کرده است.

العالم - مصر

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، شرکت‌کنندگان در اجلاس آب و هوا موسوم به COP27 در مصر، در اوایل روز یکشنبه یک توافق نهایی دشوار را به تصویب رساندند که بر مبنای آن، صندوقی برای کمک به کشورهای فقیر و آسیب‌ دیده از بلایای اقلیمی ایجاد می‌شود. اما این توافق، تلاش‌ها برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش نمی‌دهد.
پس از مذاکرات پرتنشی که در طول شب انجام شد، ریاست COP27 متن نهایی یک توافق را منتشر و همزمان درخواست برگزاری یک جلسه عمومی را برای پایان دادن به مذاکرات مطرح کرد.

این جلسه به سرعت مفاد متن را برای تأسیس صندوق «خسارت» برای کمک به کشورهای در حال توسعه به منظور تحمل هزینه های فوری حوادث ناشی از آب و هوا مانند توفان و سیل تصویب کرد.

اما این اجلاس بسیاری از بحث‌ برانگیزترین تصمیم‌ها در مورد صندوق را به سال آینده موکول کرد، زمانی که یک «کمیته انتقالی» توصیه‌هایی را برای کشورها ارائه می‌کند تا در اجلاس آب و هوای COP28 در نوامبر 2023 اتخاذ کنند.

این توصیه‌ها، «شناسایی و گسترش منابع تأمین مالی» را شامل می‌شود - با اشاره به این پرسش مهم که کدام کشورها باید هزینه‌های مورد نیاز صندوق جدید را تقبل کنند.

درخواست‌ کشورهای در حال توسعه برای ایجاد این صندوق در اجلاس دو هفته‌ای سران، موضوعی بسیار مهم و بحث برانگیز بود و سبب شد مذاکرات در روز جمعه - بر مبنای برنامه‌ریزی‌های پیشین - پایان نیابد.

این سند، که توافق سیاسی کلی برای COP27 را تشکیل می دهد، نیاز به تایید نزدیک به 200 کشور در اجلاس آب و هوا در مصر دارد.

پربیننده ترین خبرها