تلاش آمریکا برای بازیابی دوباره چهره بن‌سلمان

تلاش آمریکا برای بازیابی دوباره چهره بن‌سلمان
سه شنبه 1 آذر 1401 - 17:45

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند.

العالمدرگوشی

همه می‌دانند که این گام، در صورت اجرایی شدن، دستور مشترک (آمریکا و عربستان) همراه با توافق محکم خلیج فارس مبنی بر ضرورت شکستن یخ عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک سو و قطر از سوی دیگر است که به سود بن سلمان نیز می باشد.

همچنین گامی گسترده تر برای بازگرداندن هماهنگی دیپلماتیک میان آمریکا و عربستان سعودی و در نتیجه میان اتحادیه اروپا و عربستان، از طریق رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن و پهن کردن فرش قرمز برای شاهزاده ای است که یک شبه "نخست وزیر کشور شد" .

بایدن، برخلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین، که همه درها را میان آمریکا و عربستان باز و آن را به "گاو شیرده" تبدیل کرده بود و به بهانه محافظت از آن در برابر دشمنان بیگانه خیالی میلیاردها دلار از آنان چاپید ، پیش از ورود به کاخ سفید همه درهای پیش رو را به روی عربستان بست.

پس از رسیدن بایدن به کاخ سفید، در نتیجه بازتاب پرونده خونین ترور جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی و اتهامات قضایی مبنی بر دست داشتن وی در ترور، انزوای سیاسی بن سلمان ادامه یافت.

در نتیجه همه موارد فوق، اعلام تلاش های نفتی جدید عربستان سعودی با مطالعه امکان افزایش تولید نفت به میزان 500 هزار بشکه در روز، گامی پیشرفته برای بازیابی مجدد نقش دیپلماتیک بن سلمان پس از چراغ سبز نشان دادن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و مقبولیت دوباره وی نزد امریکا ، محافل بین المللی و منطقه به دلیل نیاز شدید بایدن و اروپا به نفت و گاز در نتیجه پیامدهای تشدید بحران اروپایی «روس و اوکراین» و تأثیر مستقیم آن بر کمبود انرژی، تلقی می شود.

حقیقت این است که تلاش برای بازیابی چهره بن سلمان در سطح بین المللی و منطقه ، یک تلاش یک جانبه از سوی یک طرف نبود، بلکه یک مانور دوگانه بود که در آن آمریکا از طرف دیگر نقش داشت.

مانور مشترک آمریکا عربستان

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، به نقل از نمایندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نوشت که صحبت از افزایش تولید نفت پس از آن مطرح شد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به قاضی دادگاه فدرال اطلاع داد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با توجه به شکایت فدرال آمریکا درباره قتل و تکه تکه کردن خاشقچی، باید از مصونیت برخوردار باشد.

وی افزود: تصمیم مصونیت، امتیازی به بن سلمان و تقویت موقعیت وی پس از ماه ها تلاش دولت بایدن برای منزوی کردن وی است.

آمریکا «ماه گذشته» بحث درباره اتخاذ تدابیر علیه عربستان سعودی به دلیل تصمیم «اوپک +» آغاز کرده بود، که شامل محورهایی بود که بر وضعیت امنیتی و دفاعی عربستان سعودی تأثیر می‌گذاشت، از جمله کند کردن کمک‌های نظامی به کشور، از جمله تأخیردر تحویل محموله های موشک های پاتریوت، به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی علیه عربستان در پاسخ به تصمیم برای کاهش تولید نفت بود.

این همان چیزی است که شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکایی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک منبع آگاه،اواخر اکتبر گذشته اعلام کرد و گفت : برخی از مقامات نظامی از این ایده حمایت می‌کنند، اما برخی دیگر معتقدند روابط نظامی واشنگتن و ریاض باید بدون هیچ گونه اقدام تلافی جویانه باشد

این شبکه آمریکایی گزارش داد عربستان سعودی قرارداد خرید 300 موشک هدایت شونده پاتریوت 104 مورد استفاده در سامانه‌های پدافند هوایی - (GEM-T)E دارد که برای سعودی‌های مورد تهدید دائمی موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده توسط کمیته های مردمی انصارالله در پاسخ به تجاوز سعودی-آمریکایی که هشت سال است ادامه دارد، بسیار مهم است.

این شبکه گفت: سعودی‌ها دارای سامانه‌های پرتاب پاتریوت هستند، اما باید موشک‌ها را دوباره تامین کنند، این درحالی است که برخی از رهبران نظامی احساس می کنند آمریکا نگران تاخیر در تحویل موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی، و به خطر افتادن جان نیروهای آمریکایی در این کشور هستند افزون بر اینکه تهدیدی برای روابط دفاعی و امنیتی منطقه است.

برخی مقامات نظامی کنونی و پیشین نیز گفتند: این موضوع را با مقامات ارشد کاخ سفید در میان گذاشته و به آنها از لزوم جداسازی روابط نظامی از سایر موضوعات سخن گفتند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها