سازمان ملل: به دنبال برقراری مجدد آتش‌بس و هموار کردن مسیر صلح در یمن هستیم

سازمان ملل: به دنبال برقراری مجدد آتش‌بس و هموار کردن مسیر صلح در یمن هستیم
چهارشنبه 2 آذر 1401 - 08:03

هانس گروندبرگ در تلاش است تا طرفین درگیر در یمن را به سوی توافق برای برقراری آتش‌بسی فراگیرتر سوق دهد.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت او نه تنها تلاش می کند آتش بسی را که ماه گذشته منقضی شد تمدید کند و گسترش دهد، بلکه می کوشد طرف های درگیر را در مسیری برای حل و فصل این مناقشه هشت ساله قرار دهد.
هانس گروندبرگ به شورای امنیت سازمان ملل گفت او ایده ها و گزینه هایی را برای طرفین درگیر در یمن تشریح کرده و به طور مداوم با آنها در مورد موضوعاتی که مانع از تمدید آتش بس می شود در تماس بوده است.
او سپس در این خصوص به خبرنگاران گفت: «و این گفتگوها در حال پیشرفت است و ادامه دارد.»
وقتی از او درباره موانع موجود پرسیده شد، از ارائه توضیح بیشتر خودداری و بر لزوم دیپلماسی محتاطانه تاکید کرد و تنها گفت: «ما شاهد چالش هایی در نحوه چارچوب بندی مسائل مربوط به موضوعات اقتصادی مانند پرداخت حقوق و همچنین مسائل گسترده تر هستیم که پیامدهایی برای حل و فصل طولانی‌مدت مناقشه به همراه دارند.»
آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل در ابتدا در ماه آوریل اجرایی شد و امیدها را برای توقف طولانی‌تر درگیری‌ها بیش از شش ماه افزایش داد.
گراندبرگ به شورای امنیت گفت در هفت هفته اخیر و پس از پایان آتش بس، «با وجود بروز حوادث نگران کننده، خوشبختانه شاهد بازگشت به جنگ تمام عیار نبوده ایم.»
در حالی که خشونت کلی از زمان آتش بس شش ماهه تنها اندکی افزایش یافته است، او از «تشدید نگران کننده حوادث» با تلفات غیرنظامی در مارب و تعز - سومین شهر بزرگ یمن - خبر داد.
همچنین رینا گیلانی، مدیر عملیات در دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد که در این جلسه حضور داشت، گفت: «گرسنگی همچنان بیش از نیمی از جمعیت یمن را آزار می دهد و آسیب پذیرترین افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، و 17 میلیون نفر هنوز نمی دانند وعده غذایی بعدی خود را باید از کجا دریافت کنند.»

پربیننده ترین خبرها