بررسی بهانه های اردوغان برای عملیات نظامی علیه سوریه

بررسی بهانه های اردوغان برای عملیات نظامی علیه سوریه
چهارشنبه 2 آذر 1401 - 14:11

رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که عملیات نظامی در شمال عراق و سوریه تنها به بمباران هوایی محدود نخواهد شد و به احتمال حمله زمینی برای هدف قرار دادن کردها اشاره کرد.

العالم _ ترکیه

ناظران معتقدند آنچه که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را از انجام عملیات نظامی خود در شمال عراق و سوریه برای هدف قرار دادن نیروهای کرد و پ.ک.ک باز می دارد، عدم پوشش روسی، سوری یا حتی آمریکایی برای وی است.

آنها تاکید کردند که شبه نظامیان شورشی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» عمدتاً از حمایت آمریکا برخوردار هستند و حضور آنها در این منطقه، برای توجیه ادامه اشغال شرق و شمال سوریه توسط آمریکا، ضروری است.

کارشناسان روابط بین الملل بهانه رئیس جمهور ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی در شمال عراق و سوریه را ناروا و غیر قابل توجیه دانستند چراکه این سازمان های تروریستی دوش به دوش نیروهای ترکیه در مرزها فعالیت می کنند و زیر نظر همین کشور، نیروهای خود را به حرکت در می آورند. سوال اصلی این است که اگر تروریسم و ​​تهدید برای امنیت ملی ترکیه وجود دارد و حفظ این امنیت ملی برای ترکیه جایز است، چرا برای دولت سوریه جایز نیست؟

آنها توضیح دادند که حادثه ای که تحت عنوان یک اقدام تروریستی در «میدان تقسیم» رخ داد، ظاهراً نشان می دهد که تروریسم به داخل ترکیه سرایت کرده است؛ این حادثه، معضلی که اردوغان از آن در سطح بین الملل و نیز منطقه رنج می برد را آشکار کرد و تبدیل به بهانه و دستاویزی جهت دست درازی به خاک سوریه و تهدید به آغاز عملیات نظامی شد.

آنها تهدیدهای آنکارا در رابطه با نشست آستانه را تلاشی برای آماده شدن برای نشست بعدی دانستند و شواهد آن را نوعی فرار و شانه خالی کردن از تعهدات و ضمانت های این کشور به روسیه و ایران در رابطه با موضوع سازمان های تروریستی دانستند.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل روسیه معتقدند که ترکیه را همواره نشان داده توانایی بالایی در جعل و تحریف واقعیت دارد و می گویند: اولین شرط در توافق «آدانا» (أضنه) میان ترکیه و سوریه این بود که ترکیه با عمل کردن به قول و تعهدات خود، حساب سازمان های تروریستی را از سازمان های تحت حمایت خود که آنها را گروه های میانه رو در منطقه ادلب، شمال غرب سوریه می نامد، جدا کند اما هرگز عملی نشد.

کارشناسان بین المللی اعلام کردند که این توافق به ترکیه اجازه می دهد تا مسافت 5 کیلومتری را تحت کنترل داشته باشد و پس از تایید دولت سوریه می تواند در آن مداخله کند، اما طرف ترکیه ای خواستار آن است که این منطقه در مجاورت مرز ترکیه و سوریه شامل 30 کیلومتر باشد. در این راستا ترکیه، مسکو را به عدم اجرای تعهداتش در قبال گروه های مسلح کرد متهم می کند. بنابراین ترکیه مدعی است باید منطقه ای به عرض 30 کیلومتر در مرز در اختیار داشته باشد تا از ورود سازمان هایی که اردوغان آنها را تروریست می داند جلوگیری کند.

کارشناسان تاکید کردند: اتهام اردوغان به روسیه به گونه‌ای است که پیام چانه‌زنی و باج‌خواهی می‌فرستد؛ وی بارها بیان کرده که آنکارا از پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو جلوگیری کرده، در عملیات اوکراین کار انتقال گندم را تسهیل نموده و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه را رعایت نکرده است بنابراین مسکو نیز متقابلاً باید اجرای عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را تسهیل کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها