بعد از شلیک موشک به لهستان و نیروگاه اتمی، زلنسکی چه رویداد جعلی دیگری در آستین دارد؟

بعد از شلیک موشک به لهستان و نیروگاه اتمی، زلنسکی چه رویداد جعلی دیگری در آستین دارد؟
چهارشنبه 2 آذر 1401 - 22:36

در چند روز گذشته دو اتفاق بسیار خطرناک در جنگ اوکراین رخ داد و کافی بود تا جنگ را به بدترین سناریوی ممکن از زمان وقوع تا امروز بکشاند.

العالم - اروپا

اولین رویداد، اصابت یک موشک با منشا نامعلوم به روستای پرژوودوف در شرق لهستان واقع در مرز اوکراین و کشته شدن دو نفر بود. بلافاصله، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، روسیه را به پرتاب موشک متهم کرد که به معنای ورود مستقیم ناتو به درگیری در اوکراین بود.

رویداد دوم، اعلامیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر نجات اوکراین از یک فاجعه بود و از اصابت گلوله به برخی از بخش‌های تأسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا (Zaporozhye) خبر داد و اعلام کرد که بمباران تقریباً باعث آلودگی شدید رادیواکتیو شده است.

خوشبختانه، مشخص شد موشکی که به لهستان اصابت کرد، اوکراینی بود، نه روسی. منتقدان زلنسکی او را متهم کردند که علی‌رغم خطرات تشدید تنش و احتمال تبدیل آن به درگیری مستقیم و آشکار بین روسیه و ناتو، تلاش می‌کند از طریق ارائه اطلاعات نادرست، از حادثه موشکی سوء استفاده کند.

شدیدترین انتقاد از زلنسکی از سوی دولت مجارستان صورت گرفت. سخنگوی دفتر نخست وزیر مجارستان به خبرنگاران گفت: «در چنین شرایطی، رهبران جهان مسئولانه صحبت می کنند، اما رئیس جمهور اوکراین با متهم کردن فوری روس ها، اشتباه بزرگی مرتکب شد. ما از این که لهستان و ایالات متحده درباره این قضیه احتیاط کردند، استقبال می کنیم.»

در مورد رویداد دوم یعنی بمباران نیروگاه زاپوریژیا، که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است، هنوز نتیجه مشخص نیست و روسیه و اوکراین در حال تبادل اتهامات هستند، اما ناظران احتمال هر گونه نقش داشتن روسیه در این بمباران را رد می کنند، به این دلیل که اکنون این نیروگاه تحت نظارت و کنترل آنهاست و بیش از 10 ماه است که تعداد زیادی از کارشناسان و سربازان روسی در آنجا حضور دارند از این رو بسیار بعید است روسیه متخصصان و سربازان خود را قربانی کند.

به نظر می رسد زلنسکی در تلاش است با گسترش دامنه جنگ، ناتو را به رویارویی با روسیه بکشاند، بدون اینکه بداند هرگونه رویارویی بین دو طرف به معنای آغاز جنگ جهانی و رویارویی هسته ای با عواقب ناگوار برای تمام بشریت خواهد بود.

بنابراین، مسئولیت بزرگی بر دوش حامیان زلنسکی است که وی از انجام اقداماتی که می‌تواند همه مردم جهان را به سمت مرگ بکشاند، منع کنند، به‌ویژه که جنگ جهانی به موشک لهستان یا نیروگاه زاپوریژیا محدود نمی‌شود. توجه به این نکته ضروری است که زلنسکی برای طرح رویدادهای جعلی مشابه، موارد فراوانی آماده در آستین خود دارد.

پربیننده ترین خبرها