انور ابراهیم نخست وزیر مالزی شد

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی شد
پنج‌شنبه 3 آذر 1401 - 12:03

بر اساس جدیدترین گزارش های خبری، انور ابراهیم به عنوان نخست وزیر مالزی تعیین شد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری برنامای مالزی، انور ابراهیم ۷۵ ساله موفق شد با کسب حداکثر آرا به عنوان دهمین نخست وزیر مالزی منصوب شود.

بنابر این گزارش، پادشاه مالزی انور ابراهیم را به عنوان نخست‌وزیر جدید مالزی اعلام کرد. ائتلاف پاکاتان هاراپان (PH) انور ابراهیم بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورد، اما هیچ حزب یا ائتلافی اکثریت ۱۱۲ کرسی پارلمان که برای تشکیل دولت لازم بود، بدست نیاورد.

این پیرمرد ۷۵ ساله بارها و بارها از نخست‌وزیری محروم شده است: او در دهه ۱۹۹۰ معاون نخست‌وزیر و در سال ۲۰۱۸ نخست‌وزیر رسمی در انتظار بود. او نزدیک به یک دهه را به اتهام فساد اخلاقی در زندان گذراند که به گفته او اتهاماتی با انگیزه سیاسی بود.

سلطان عبدالله سلطان احمد شاه اعلام کرده که انور نخست وزیر خواهد شد زیرا از حمایت اکثریت ۲۲۲ نماینده پارلمان مالزی برخوردار است. ملک سلطان عبدالله اعلام کرده که انور در مراسمی در ساعت ۵ بعد از ظهر امروز (۰۹:۰۰ به وقت گرینویچ) در کاخ سوگند یاد خواهد کرد.

پیشتر، عبدالغنی صالح، رئیس کمیسیون انتخابات مالزی در یک کنفرانس خبری در پوتراجایا گفته بود که هیچ یک از ائتلاف احزاب که روز شنبه ۱۹ نوامبر در انتخابات پارلمانی شرکت کردند، اکثریت مجلس سفلی را به دست نیاورند.

روزنامه "نیو استریتز تایمز" مالزی نیز به نقل از وی نوشت: «طبق نتایج انتخابات، هیچ یک از ائتلاف ها بیش از ۵۰ درصد از ارای مورد نیاز را کسب نکردند. ۲۲۲ نماینده در مجلس نمایندگان حضور دارند و برای تشکیل دولت، ائتلاف باید حداقل ۱۱۲ کرسی را اشغال کنند.

تاکنون آرای ۲۱۹ نماینده مجلس سفلی شمارش شده است که از این مجموع "ائتلاف امید" ۷۶ کرسی و ائتلاف ملی ۷۳ کرسی و جبهه ملی به رهبری "اسماعیل صبری یعقوب" نخست وزیر ۳۰ کرسی در مجلس سفلی را به دست آوردند.

به گزارش ایرنا،اسماعیل صبری یعقوب نخست وزیر پیشین مالزی ۱۰ اکتبر، انحلال پارلمان را اعلام و ابراز امیدواری کرد که این امر ثبات سیاسی را بازگرداند و کابینه ای با ثبات تشکیل دهد.

طی دو سال گذشته، دو نخست وزیر در مالزی تغییر کرده اند و رئیس دولت فعلی پس از استعفای سلف خود به دلیل از دست دادن اکثریت حامیان پارلمان، جای او را گرفت.

پربیننده ترین خبرها