ونزوئلا در مسیر صلح و ثبات سیاسی؛ آغاز مذاکرات با مخالفان

ونزوئلا در مسیر صلح و ثبات سیاسی؛ آغاز مذاکرات با مخالفان
پنج‌شنبه 3 آذر 1401 - 14:48

پس از میزبانی ونزوئلا از مذاکرات صلح دولت کلمبیا با چریک های ارتش آزادی‌بخش ملی، رئیس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد دولت ونزوئلا از فردا ۲۵ نوامبر (چهار آذر)، مذاکرات با مخالفان را از سر می‌گیرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش روز پنج‌شنبه روزنامه اِل پائیس، «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری کلمبیا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: در ۲۵ و ۲۶ نوامبر امسال، گفت‌وگوهای دولت مادورو و مخالفان ونزوئلا از سر گرفته می‌شود.

اولین میز گفت‌وگوی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا و مخالفان در سال ۲۰۱۷ در جمهوری دومینیکن و پس از آن در سال ۲۰۱۹ در باربادوس انجام شد. پس از شکست این دو دور، سومین تلاش دو طرف برای مذاکره و دستیابی به توافق، در اوت ۲۰۲۱ در مکزیک صورت گرفت. مذاکرات و امضای یادداشت تفاهم در مکزیک ادامه یافت تا اینکه سه ماه بعد، استرداد «الکس ساب» تاجر کلمبیایی و از نزدیکان دولت نیکلاس مادورو به آمریکا، نه تنها روابط واشنگتن- کاراکاس را پیچیده کرد بلکه دولت ونزوئلا از توقف مذاکرات با مخالفان به نشانه اعتراض به این اقدام خبر داد.

مذاکرات دولت ونزوئلا و مخالفان پس از چندین تلاش ناموفق در سال‌های اخیر در حالی روند پیشرفت و تعاملی میان دو جناح را از ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) فراهم کرده بود که استرداد الکس ساب به منزله سنگ‌اندازی دوباره در مسیر این گفت‌وگوها تلقی شد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا در حالی از آغاز مذاکرات حل‌وفصل بحران سیاسی کشور همسایه ونزوئلا خبر داد که پایتخت ونزوئلا نیز به تازگی (۲۱ نوامبر)، میزبان مذاکرات صلح دولت کلمبیا و چریک‌های ارتش آزادی‌بخش ملی با هدف دستیابی به توافق صلح نهایی بود. به گفته دولت کلمبیا، این مذاکرات که در کاراکاس پایتخت ونزوئلا آغاز شد، به صورت چرخشی در میان کشورهای ضامن شامل ونزوئلا، کوبا و نروژ برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا یکی از رهبران منطقه آمریکای لاتین است که بیش از همه بر لزوم از سرگیری مذاکرات در ونزوئلا برای دستیابی به توافق سیاسی بین طرفین تاکید کرده است.

به گزارش ایرنا، روی کارآمدن پترو در کلمبیا و از سرگیری روابط بوگوتا- کلمبیا نه تنها در ماه‌های اخیر به سود دو کشور بوده بلکه هر دو دولت در تلاشند تا از راه‌های مسالمت‌آمیز به بازگشت ثبات سیاسی از مسیر صلح و توافق و مذاکره به کشورهایشان یاری دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها