رکورد زنی ریاض در صدور احکام اعدام / درخواست تجمع اعتراضی در واکنش به اعدام های عربستان

پنج‌شنبه 3 آذر 1401 - 22:52

علیرغم وعده های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای کاهش مجازات اعدام، این کشور به رکورد جدیدی در صدور احکام اعدام نزدیک شده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش العالم، طی دو هفته گذشته، ریاض تقریباً روزانه 18 نفر را اعدام کرده است همچنین تعداد اعدام ها از ابتدای سال جاری به 144 نفر رسیده است.

در بین این کشته ها تعداد 81 نفر در ماه مارس گذشته، در یک روز، به اتهام جنایت مرتبط با تروریسم، اعدام شدند.

با وجود عدم شفافیت در رویه قضایی و اطلاع رسانی در خصوص فرایند رسیدگی به پرونده های اتهامات، ریاض سرعت اعدام‌ها را تسریع می‌کند به طوری که تعداد اعدام‌شدگان امسال 69 مورد بیش از دو برابر اعدام های سال گذشته بوده است.

این خبر در بستگان زندانیان محکوم به اعدام، نگرانی ایجاد کرده که هر لحظه ممکن است این حکم علیه آنها نیز اجرا شود.

بر اساس اظهارات نزدیکان خانواده حسین ابوالخیر یک محکوم به اعدام اردنی، علیرغم ادعای یک تیم سازمان ملل متحد در خصوص بازداشت خودسرانه مبنی بر عدم وجود مبنای قانونی برای بازداشت وی، حکم اعدام وی، جمعه آینده اجرا خواهد شد.

در همین راستا، سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر، 55 مورد را مستند کرده است که در آنها متهمان با مجازات اعدام روبرو هستند، از جمله حداقل هشت کودک زیر سن قانونی در میان آنها بوده است.

این سازمان خاطرنشان کرد که تعداد کسانی که تهدید به اعدام شده اند ممکن است بیشتر از این باشد، زیرا مقامات همه لیست ها را اعلام نمی کنند.

این سازمان اروپایی-سعودی خواستار تجمع اعتراضی طی روز شنبه آینده در برلین آلمان با عنوان «قتل عام را متوقف کنید»، برای محکوم کردن اعدام‌ها در عربستان شده است.

سازمان ملل نیز به نوبه خود تشدید اعدام ها، به ویژه اعدام های مربوط به جرایم مواد مخدر را محکوم کرد و آن را اقدامی بسیار تأسف بار توصیف کرده که با هنجارها و استانداردهای بین المللی در تضاد است.

به گفته مدافعان حقوق بشر، با اشاره به لغو موقت این مجازات، هیچ توضیح منطقی برای بازگشت سریع پادشاهی سعودی به صدور احکام اعدام وجود ندارد. همزمان با انتقادات جهانی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی، به محض عقب نشینی کمپین های رسانه ای و سازمان های حقوق بشر، احکام اعدام در عربستان سعودی به اوضاع سابق بازگشته است.

پربیننده ترین خبرها