رویکردهای دوگانه آمریکا و دعوت نکردن ۴ کشور آفریقایی به اجلاس آفریقا

رویکردهای دوگانه آمریکا و دعوت نکردن ۴ کشور آفریقایی به اجلاس آفریقا
جمعه 4 آذر 1401 - 08:03

دولت بایدن ۴ کشور آفریقایی را به اجلاس سران آمریکا و آفریقا که قرار است ماه آینده میلادی (دسامبر) در واشنگتن برگزار ‌شود، دعوت نکرده است.

العالم - آمریکا

رابرت اسکات، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا درباره اجلاس سران آمریکا و آفریقا که در ۱۳ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ در واشنگتن برگزار می شود، به خبرنگاران گفت که کشورهای مالی، بورکینافاسو، سودان و گینه به این اجلاس دعوت نشده‌اند.

این مقام آمریکایی افزود که ۴۵ رهبر از ۵۰ رهبر دعوت شده آفریقا در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

انتظار می‌رود در این اجلاس که در حاشیه آن یک نشست اقتصادی نیز برگزار می‌شود، علاوه بر ارزیابی مسائل سیاسی، بحران غذایی و تغییرات آب و هوایی، مسائل امنیتی و جنگ اوکراین و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

آمریکا پیش از این نیز رهبران اریتره، سودان، زیمبابوه و جمهوری آفریقای مرکزی را به نشست سال ۲۰۱۴ دعوت نکرده بود.

دانا بنکس، دستیار ویژه رئیس جمهور و مشاور ارشد شورای امنیت ملی در اجلاس سران آمریکا و آفریقا پیش از این اعلام کرده بود: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ، سران ۴۹ کشور آفریقایی و اتحادیه آفریقا را به اجلاس سران آمریکا و آفریقا که در ماه آینده (دسامبر) در واشنگتن برگزار خواهد شد، دعوت کرده است.

وی به خبرنگاران گفت: بایدن سران ۴۹ کشور آفریقایی و اتحادیه آفریقا را برای نشستی سه روزه به واشنگتن دعوت کرده است تا روابط و همکاری درحال تقویت آمریکا و کشورهای آفریقایی برای پیشبرد اولویت های مشترک را نشان دهد.

به گفته وی، در طول سه روز برگزاری این نشست از ۱۳ تا ۱۵ دسامبر ، شرکت کنندگان در مورد طیف گسترده ای از موضوعات جهانی و دوجانبه از جمله اقتصاد، امنیت، تغییرات آب و هوایی و بهداشت و سلامت گفتگو خواهند کرد.

نظرسنجی جدید موسسه انگلیسی یوگاو کمبریج که در ماه اوت و سپتامبر(تیر-شهریور) در ۲۵ کشور میان هزار نفر انجام شد و ۳ کشور بزرگ آفریقایی شامل نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی نیز در آن شرکت کردند نشان می دهد نگاه مثبت افکار عمومی مردم آفریقا نسبت به چین رو به افزایش است.

براساس نظرسنجی انگلیسی یوگاو، چین بزرگترین شریک تجاری قاره آفریقاست و در کشورهای قاره سیاه به عنوان نیرویی مثبت درنظر گرفته می شود. در آفریقای جنوبی ۶۱ درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی یوگاو چین را به عنوان کشوری تاثیرگذار در جهان ثبت کردند. این درحالی است که نظرسنجی در کنیا با حمایت بیشتر چین ۸۲ درصد گزارش شده است و پاسخگویان نیجریه بالاتر از دو کشور ذکر شده، تاثیرگذاری چین را ۸۳ درصد می دانند.

به علاوه کشورهای آفریقایی درباره در اختیار گذاشتن تسلیحات جنگی به سایر کشورهای جهان در جنگ های داخلی و همچنین دخالت در امور داخلی کشورها و حملات سایبری و جاسوسی، آمریکا را مسئول دانسته و سرزنش کردند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها