استرداد نخستین بخش از اموال سرقت شده عراق

استرداد نخستین بخش از اموال سرقت شده عراق
يکشنبه 6 آذر 1401 - 20:01

محمد السودانی نخست وزیر عراق از استرداد بخشی از پولهایی خبر داد که در دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی اختلاس شده بود.

العالم – عراق

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت که نهادهای ذی ربط توانستند اولین محموله از پول های پرونده موسوم به سرقت قرن بالغ بر 182 میلیارد دینار را بازگردانند.

وی در یک کنفرانس خبری افزود که «عبدالمهدی توفیق» مدیر اجرایی شرکت «بادیه المسار» و «عبدالرحمن محمد ابراهیم» مالک این شرکت در این سرقت دست داشتند.

السودانی ادامه داد که 66 چک به مبلغ 982 میلیارد دینار به نام شرکت «الحوت الاحدب» برای «عبدالمهدی توفیق» که فراری است و «قاسم محمد» مالک این شرکت پاس شده بود..

به گفته نخست وزیر عراق، 45 چک به مبلغ 607 میلیارد دینار برای شرکت ریاح بغداد که مدیر اجرایی آن «عبدالمهدی توفیق» بود و «حسین کاوه» مالک این شرکت که دستگیر شده است، پاس شده بود.

وی تاکید کرد که مبلغ کل چک های پاس شده سه تریلیون و 754 میلیارد و 642 میلیون و 664 هزار دینار است.

السودانی یادآور شد که قاضی این پرونده حکم آزادی نور زهیر به قید ضمانت برای تحویل تمام مبلغ در مدت دو هفته را صادر خواهد کرد.

وی گفت که پس از پایان تحقیقات اسامی طرف هایی که باعث تسهیل در سرقت امانات شدند را اعلام خواهیم نمود.

گفتنی است؛ مبلغ 3.7 تریلیون دینار معادل 2.5 میلیارد دلار از حساب بانکی "امانات سازمان مالیات" به سرقت رفته است. این موضوع باعث برانگیختن جنجال‌های بسیار در رسانه‌ها و در میان نخبگان عراقی شد و بسیاری آن را "سرقت قرن" نامیدند.

وزارت کشور عراق، سوم آبان ماه گذشته اعلام کرد که نیروهای ویژه این وزارت‌خانه موفق شدند «نور زهیر جاسم» متهم اصلی پرونده اختلاس سه میلیارد دلاری اخیر کشور را در فرودگاه بغداد بازداشت کنند.

پربیننده ترین خبرها