راهبرد جدید عراق برای کنترل مرز با ایران

يکشنبه 6 آذر 1401 - 22:32

پس از درخواست ایران برای خلع سلاح این گروه‌های جدایی طلب مستقر در اقلیم عراق در راستای اجرای توافقی که دو ماه پیش بین دو کشور منعقد شد، دولت عراق راهبرد جدیدی را برای استقرار نیروهای خود و کنترل نقطه صفر مرزی البته با هماهنگی اقلیم کردستان اعلام کرد.

العالم – عراق

محسن السعیدی نماینده پارلمان عراق به شبکه خبری العالم گفت: اگر توافق اجرا شود، اقدام موثری برای کاهش چنین حملاتی است.

پارلمان عراق در جلسه غیرعلنی حملات به مقر گروه‌های مسلح در کردستان را مورد بررسی قرار داد و از دولت السودانی خواست به حضور این گروه‌ها به منظور جلوگیری از تکرار حملات پایان دهد، سعود الساعدی نماینده پارلمان عراق در همین خصوص به العالم گفت: پارلمان عراق امروز به بررسی این موضوع پرداخت و پیشتر نیز با مقام های اقلیم كردستان درباره کنترل مرزهای عراق توسط نیروهای فدرال گفت وگو کرده بود.

همزمان ایران نیز واحدهای زرهی و کماندوهای خود را به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست ها و جدایی طلبان به منطقه اعزام کرده‌است.

صباح العقیلی تحلیلگر سیاسی نیز به شبکه خبری العالم گفت: ما قانون اساسی داریم که حضور گروه‌های تروریستی یا تبدیل عراق به پایگاهی برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه را ممنوع کرده است و بنابراین معتقدم وجود این گروه‌ها به روابط ما آسیب می زند و امنیت ملی ایران را هدف قرار می دهد، بنابراین رابطه نزدیک و مستحکم با ایران می بایست حفظ شود، به ویژه که جمهوری اسلامی هنگامی که کردستان در آستانه سقوط در چنگال داعش قرار داشت، در کنار عراق ایستاد.

به گفته اکثر کارشناسان توافق عراقی ایرانی کردی برای کنترل مرزها و جلوگیری از نفوذ تروریستها شروع خوبی است اما مساله خلع سلاح این گروهها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها