چهره بدون روتوش غرب در جریان جام جهانی قطر!

چهره بدون روتوش غرب در جریان جام جهانی قطر!
دوشنبه 7 آذر 1401 - 12:43

حتی مخالفان سرسخت سیاست‌های آمریکا متصور نمی‌شدند که حال و روز "بزرگ‌ترین قدرت جهان" به‌گونه‌ای باشد که در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران به شیوه‌هایی متوسل شود که نشان از عجز و ناتوانی عریان آن باشد.

العالم- کشکول

آمریکا پس از ناکامی تمام سیاست‌هایش، طی چهار دهه، در به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران، از جنگ تحمیلی ۸ ساله گرفته تا محاصره بی‌سابقه برای گرسنگی دادن به مردم ایران و نیز تهدیدهای نظامی، مداخله در امور داخلی، ترور دانشمندان و بسیج و تحریک داعش و گروه‌های تجزیه‌طلب و جنگ شدید رسانه‌ای و روانی، به طرز شرم‌آوری به روش‌هایی متوسل شده است که هر کشور دیگر در جهان از اعمال چنین سیاست‌هایی شرم می‌کند. ما گوشه‌ای از این سیاست‌های خصمانه را در حاشیه بازی‌های جام جهانی فوتبال در قطر مشاهده کرده‌ایم.

یکی از این اقدامات شرم‌آور آمریکا این بوده که حساب کاربری توییتر تیم ملی فوتبال مردان آمریکا در آستانه دیدار حساس با تیم جمهوری اسلامی ایران، که بی‌شک با هدف ایجاد تنش و از بین بردن تمرکز تیم ایران صورت گرفت، در بخش عکس پس‌زمینه که در آن پرچم تیم‌های حاضر در گروه دوم نمایش داده شده، تصویر پرچم جمهوری اسلامی ایران را بدون لوگو "الله" منتشر کرد! صفحه اینستاگرامی و فیسبوک فدراسیون فوتبال آمریکا نیز در اقدامی مشابه، نماد "لا اله الا الله" را از وسط پرچم سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران حذف کرده بود که این موضوع واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

قدر مسلم آن است کشوری که ادعای "ابرقدرت جهان" را می‌کند، اگر واقعا ابرقدرت باشد هرگز به این اقدام سخیفی متوسل نمی‌شود. البته "انگلیس ابرقدرت"! نیز به چنین اقدام سخیفی علیه جمهوری اسلامی متوسل شده است. در حالی‌که در جام جهانی و رقابت‌های مختلف مرسوم است که نام حریفان تیم‌ها زیرو لوگوی روی پیراهنش درج شود، اما در دیدار با انگلیس، درج نام ایران با شیطنتی از سوی حریف همراه بوده و iRAN به جای IRAN روی پیراهن انگلیس حک شده است تا از یک‌سو، ایران را تحقیر کنند و از سوی دیگر، روحیه اعضای تیم ملی ایران را تضعیف سازند.

آمریکا و انگلیس فقط به این شیوه‌های کودکانه علیه ایران متوسل نشده‌اند بلکه خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی را بسیج کرده‌اند تا مربی و اعضای تیم ملی ایران را تعقیب، و سوالاتی بی‌ربط به ورزش از آنها مطرح کنند. در همین راستا، یورگن کلینزمن، سرمربی پیشین تیم ملی آمریکا در حاشیه جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر اظهاراتی علیه فرهنگ مردم ایران و توهین به تیم ملی ایران مطرح کرده و مدعی شده است که در بازی ایران و ولز، بازیکنان تیم ملی و کادرفنی "روی داورکار کردند" و "این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آن‌هاست که چگونه بازی می‌کنند". در واقع، این اظهارات به نوعی عقده‌گشایی است به‌ویژه اینکه تیم ملی ایران با ۲ گل، ولز را شکست داد.

این همان غرب است که شبانه‌روز به دروغ شعار ربط ندادن ورزش به سیاست را مطرح می‌کند، در حالی‌که نه تنها این شعار را زیر پا می‌گذارد، بلکه در عرصه‌های ورزشی، زمانی که با یک نیرومند و سرسخت مواجه می‌شود، از نژادپرستی و قلدری عریان استفاده می‌کند و بدین ترتیب، نقاب دروغین آن درباره اخلاق، ارزش‌های انسانی و قوانین ... برداشته می‌شود.

پربیننده ترین خبرها