خبرنگار العالم گزارش داد؛

جنجال بر سر ساخت سدی که زمین‌ها و روستاها را در عراق می‌بلعد

دوشنبه 7 آذر 1401 - 17:19

دولت عراق امیدوار است پروژه احداث سد “مکحول” بر روی رودخانه دجله و در حد فاصل استان‌های کرکوک و صلاح‌الدین را ظرف ۵ سال آینده تکمیل کند تا این سد علاوه بر جلوگیری از خطر وقوع سیل، ذخیره آبی و یک نیروگاه برق و یک رودخانه آبیاری که مناطق وسیع کشاورزی را تغذیه می‌کند، تأمین خواهد کرد.

العالم- عراق

با این حال، برخی در جامعه مدنی با پروژه احداث چنین سدی مخالفت و به تاثیرات منفی آن بر حدود ۳۰ روستای بیش از یکصد هزار نفری و نیر تهدیدهای آن برای تنوع زیستی و آثار باستانی در این منطقه اشاره می‌کنند.

روستای المسحک در کرانه‌های دجله واقع شده و دارای طبیعت چشم‌نوازی است و کشاورزان این روستا به زمین‌های حاصلخیز و سرشار از آب آن وابسته‌اند.

با این حال، زمانی‌که سد تکمیل شود، این وضعیت تغییر خواهد کرد، زیرا آب دریاچه آن که حاوی ۳ میلیارد متر مکعب آب است، منطقه محل زندگی الجبوری را در سیل غرق خواهد کرد.

عراق که شامل ۸ سد بزرگ است، از افت سطح رودخانه‌ها رنج می برد و از کشور همسایه، ترکیه به دلیل احداث سدهایی که مانع از جریان آب به بین النهرین می‌شود، شکایت دارد.

پروژه احداث سد مکحول در سال ۲۰۰۱ آغاز شد ولی به دلیل حمله آمریکا و وخامت اوضاع امنیتی در عراق، به حال تعلیق درآمد.

کار بر روی پروژه سد سال گذشته از طریق حفاری و بررسی خاک و ساخت پلی که دو ساحل رودخانه دجله را به هم متصل می‌کند، از سر گرفته شد.

مقامات عراقی با توجه به خشکسالی شدیدی که عراق برای ۳ سال با آن مواجه بوده و پیامدهای تغییرات آب و هوایی، در تلاش هستند تا مشکل کمبود آب را حل کنند.

به گفته وزارت منابع آب، عراق امسال شاهد بدترین خشکسالی در نزدیک به ۹۲ سال گذشته بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها