شمارش معکوس برای حمله ترکیه به شمال سوریه؛ از مخالفت «قسد» با ابتکار روسیه تا تکرار خیانت آمریکایی‌ها به کردها

شمارش معکوس برای حمله ترکیه به شمال سوریه؛ از مخالفت «قسد» با ابتکار روسیه تا تکرار خیانت آمریکایی‌ها به کردها
سه شنبه 8 آذر 1401 - 12:45

اردوغان با بهانه تکراری «تامین امنیت مرزها» و «بازگشت آوارگان» به دنبال حمله گسترده به شمال سوریه است.

العالم - سوریه

حملات هوایی ترکیه به مواضع شبه نظامیان شورشی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، با ادامه حملات موشکی و توپخانه ای از مالکیه در حومه حسکه تا منبج در حومه شمال شرقی حلب گسترش یافته است.

علاوه بر این مناطق، تمام روستاها و شهرها در حومه عفرین و تل‌رفعت در شمال حلب زیر آتش هستند و این حملات در مناطق اصلی یعنی ابوراسین، عین عیسی و حومه قامشلی متمرکز است؛ همچنین برخی منابع حمله زمینی ترک‌ها به عین العرب، منبج، تل رفعت و حومه عفرین را پیش‌بینی می‌کنند.

ترکیه با حملات به این مناطق تلاش می کند راه مذاکره با نیروهای قسد باز شود، خواه از طریق آمریکایی‌ها و خواه از طریق روس ها.

به گفته رسانه‌های ترکیه، این مذاکرات با دیدار سفیر آمریکا در آنکارا با وزیر دفاع ترکیه آغاز شد، ترک‌ها درخواست‌های خود را در اختیار سفیر آمریکا قرار دادند تا از ادامه جنگ و حمله به شمال و شمال شرق سوریه جلوگیری شود.

«عقب نشینی نیروهای قسد تا 30 کیلومتری از مرزها همراه با ایجاد نقاط نظارتی مستقل برای ترک‌ها یا به صورت مشترک با آمریکایی ها»، «اختصاص سهم واردات نفت به مناطق تحت کنترل توسط گروه‌های مسلح» و یا «جایگزینی تمامی موارد مذکور با تحویل نظارت بر مرز تا عمق 30 کیلومتری به ارتش سوریه»، از جمله درخواست‌های ترکیه است.

آنکارا هر بار با تکرار این درخواست‌ها، حاکمیت سوریه را نقض می کند؛ اما از سوی دیگر کردها سرنوشت خود را به دست آمریکایی ها سپرده اند و تحلیلگران بر این باورند که جنگ سالارانی چون آمریکا، ترکیه و حتی نیروهای قسد وارد مرحله خفقان سیاسی شده‌اند.

از سوی دیگر حضور بقایای گروه وهابی داعش در مناطق مورد مناقشه بهانه آمریکایی ها و ترک‌ها برای تداوم تجاوزشان است، این مناطق به دلیل داشتن چاه‌های نفت و میادین گازی، ثروت کشور سوریه محسوب می‌شوند.

با این حال، روسیه نیز برای میانجیگری و کاهش تنش دست به اقدامات موثری زده است.

فرمانده نیروهای روسی در سوریه با مظلوم عبدی (فرمانده نیروهای قسد) دیدار کرد و پیشنهادی شامل عقب نشینی نیروهای قسد از مرز ترکیه و استقرار یگان پنجم ارتش سوریه را به وی داد.

در پاسخ، نیروهای قسد این گزینه را رد و پیشنهاد کردند که نیروهایشان به موازات حضور نیروهای پلیس سوریه در آن مناطق باقی بمانند.

مخالفت قسد با ابتکار روسیه درحالی است که در دو روز گذشته کاروان‌های نظامی ترکیه به سمت مناطق مرزی با سوریه گسیل شدند؛ این نیروها در دو محور اصلی نزدیک گذرگاه باب السلامه در حومه اعزاز در غرب و در گذرگاه قرقمیش در حومه جرابلس در شرق سوریه پخش شدند.

تحرکات ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به آنها در شمال و شمال شرق سوریه یادآور سناریوی آنها در تجاوزات قبلی (عملیات شاخه زیتون و سپس چشمه صلح) است.

نیروهای قسد همچنان روی آمریکایی‌ها حساب می‌کنند و بر این باورند که حضور آنها مانع از هرگونه عملیات زمینی می شود، این نشان می دهد قسد از گذشته درس نگرفته است و همچنان فریب آمریکایی‌ها را می خورد.

تحرکات کردهای سوریه نشان می دهد که اولویت آنها تامین امنیت رهبران‌شان می باشد و معتقدند ترکیه تنها به دنبال نمایش قدرت است، علیرغم این که طبق اطلاعات امنیتی دریافتی خود به خوبی می دانند آنکارا در حال آماده شدن برای دست کم ورود به عین عرب در حومه حلب و برخی مناطق دیگر هستند.

اوضاع در این منطقه از سوریه همچنان به گونه ای است که اجازه می دهد آمریکا به کارشکنی در هر گونه تلاش سیاسی برای پایان دادن به جنگ تحمیلی به سوریه ادامه دهد و ترکیه بتواند از گروه های مسلح خود حمایت کند و همکاری ترکیه-آمریکا برای مدیریت این تجاوز ادامه خواهد یافت تا جایی که از مرزهای سیاسی فراتر رفته و ثبات کل منطقه را تهدید خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها