وکلای مغربی: هرگونه عادی سازی با اسرائیل محکوم است

وکلای مغربی: هرگونه عادی سازی با اسرائیل محکوم است
سه شنبه 8 آذر 1401 - 11:21

در حالی که دولت مغرب روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است، کانون وکلای دادگستری مغرب بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مبارزه با اشغالگران صهیونیست و تاسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

العالم - مغرب

کانون وکلای دادگستری مغرب در پایان کار سی و یکمین کنفرانس ملی خود که در شهر داخله این کشور برگزار شد، بر محوریت مساله فلسطین به عنوان یک مساله ملی بر اساس موضع اصولی و ثابت، از حق مردم آن در مبارزه ملی با اشغالگران صهیونیست و حق استقلال و تاسیس کشور مستقل خود به پایتختی قدس شریف تاکید کردند.

وکلای دادگستری مغرب ضمن محکوم کردن هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عین حال آمادگی خود را برای دفاع از حقوق مشروع مردم فلسطین در دادگاه‌های بین المللی و منطقه‌ای اعلام کردند و خواستار آزادی همه اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی شدند.

این کنفرانس در بیانیه خود ایجاد یک نهاد حرفه‌ای علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بدنه انجمن و ایجاد شبکه‌ای برای دفاع از مساله فلسطین را اعلام کرد.

حقوقدانان مغرب در بیانیه پایانی کنفرانس خود همچنین دخالت خارجی که به دنبال تجزیه تمامیت ارضی و تضعیف حاکمیت ملی کشورهای عربی است را محکوم کردند.

آن‌ها در عین حال ایجاد یک نهاد دیپلماتیک شامل وکلای مغرب با طرف‌های دوست که هدف آن دفاع از مساله ملی کشور این است را توصیه کرده و خواستار حل اختلافات بین مغرب و کشورهای همسایه این کشور و بازگشایی مرز با الجزایر شدند.

در گزارش کمیته امور ملی و منطقه‌ای و بین المللی کنفرانس یاد شده آمده است که بر به کارگیری وکلای حقوقی برای دفاع از تمامیت ارضی مغرب و همچنین حمایت از مساله فلسطین تاکید شد.

بر اساس گزارش رای الیوم، محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حالی در بیانیه پایانی کنفرانس یاد شده گنجانده شد که در این خصوص اختلاف نظر به وجود آمد زیرا «عمر بن جلون» یکی از اعضای دفتر کانون و نویسنده مصوبات کنفرانس اشاره کرد که یک اقلیت کوچک وکلا از محور دفاع از عادی‌سازی روابط حمایت می‌کنند و سعی در لغو بیانیه پایانی دارند. با این حال، محکویت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی راه خود را در بیانیه پایانی پیدا کرد.

پیشتر نیز شماری از نمایندگان مجلس مغرب مخالفت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرده بودند و تاکید کردند که از سرگیری روابط با این رژیم به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

مغرب با آمریکا و رژیم اسرائیل قرارداد سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان سرزمین مغرب به رسمیت می‌شناسد و مغرب نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرد.

مردم مغرب تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی ابراز و خواهان پایان آن شده اند.

پربیننده ترین خبرها