آنکارا: برای عملیات در سوریه منتظر چراغ سبز کسی نیستیم

آنکارا: برای عملیات در سوریه منتظر چراغ سبز کسی نیستیم
سه شنبه 15 آذر 1401 - 18:26

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که کشورش برای آغاز عملیات در شمال سوریه منتظر چراغ سبز هیچ یک از آنها نیست.

العالم - ترکیه

به دنبال جدی شدن تهدیدهای ترکیه مبنی بر انجام عملیات نظامی زمینی در مناطق شمالی سوریه و نگرانی‌های آمریکا و روسیه نسبت به آن، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که کشورش برای آغاز این عملیات منتظر چراغ سبز هیچ یک از آنها نیست.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی در برنامه “لقاء الیوم” شبکه الجزیره در این باره اظهار کرد: آنکارا اجرایی کردن عملیات نظامی وعده داده شده علیه طرف‌های کُرد در خاک سوریه را پیش می‌برد و درصدد هماهنگی با متحدان آمریکایی و روس خود در این زمینه است و به دنبال چراغ سبز هیچ طرفی نیست.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به نگرانی‌های آمریکا از پیامدهای این عملیات احتمالی، تاکید کرد: آنکارا به آمریکایی‌ها و روس‌ها اطمینان داده است که این عملیات نظامی، نیروها و مقرهای امنیتی آنها در سوریه و غیرنظامیان را هدف قرار نخواهد داد و در آن همچنین مواضع دولت سوریه هدف قرار نمی‌گیرد و و به طور دقیق بر روی نیروهای کُرد متمرکز خواهد شد که به دنبال بی‌ثبات کردن امنیت ملی ترکیه هستند.

کالین درباره نگرانی‌های آمریکا نسبت به تاثیر این عملیات بر بازگشت داعش به سوریه نیز تصریح کرد: نیروهای کُرد از حدود ۱۰ اسیر داعشی به عنوان گروگان و مترسکی برای سوء استفاده از آمریکا و غرب استفاده می‌کنند.

وی گفت: اگر آمریکایی‌ها نگران عملیات نظامی ترکیه در سوریه هستند به آنها می‌گوییم که ما در معرض حملات تروریستی هستیم و در این حملات شهروندان‌مان را از دست می‌دهیم.

کالین درباره گستره جغرافیایی عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده ترکیه نیز گزارش داد: هدف از این عملیات دستیابی به تمامی عناصر وابسته به نیروهای کُرد و پ.ک.ک است که در خاک سوریه مستقر هستند و امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کنند.

وی همچنین ادامه داد: آمریکا تضمینی در خصوص خروج این نیروها از مناطق نزدیک مرزهای مشترک سوریه با ترکیه ارائه نکرده است.

به دنبال انفجار تروریستی ماه گذشته میلادی در مرکز استانبول که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است.

مقامات بلند پایه ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور همزمان با حملات هوایی به انجام یک عملیات زمینی در این مناطق تهدید کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها