آسوشیتدپرس: روسیه پرتابگر موشک در نزدیکی نیروگاه‌ هسته‌ای اوکراین مستقر کرده است

آسوشیتدپرس: روسیه پرتابگر موشک در نزدیکی نیروگاه‌ هسته‌ای اوکراین مستقر کرده است
جمعه 18 آذر 1401 - 07:54

کی‌یف ادعا کرد که نیروهای روسیه در نیروگاه هسته‌ای تعطیل شده زاپوریژیا در اوکراین چندین پرتابگر موشک نصب کرده‌اند.

العالم ـ اروپا

آسوشیتدپرس در گزارشی آورده است که شرکت هسته‌ای اوکراین انرژواتم پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای روسیه که نیروگاه اتمی زاپوریژیا را در تصرف دارند، چندین موشک انداز گراد را در نزدیکی یکی از ۶ راکتور هسته‌ای این نیروگاه مستقر کرده است.

در این گزارش آمده است که سیستم‌های تهاجمی یادشده در ساختارهای حفاظتی نیروگاه مستقر شده‌اند و شرایط و قوانین ضدتشعشع و محافظت هسته‌ای را به شدت تهدید می‌کنند.

آسوشیتدپرس نوشت که این ادعا را نمی‌تواند به طور مستقل تأیید کند.

موشک اندازهای روسی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده‌اند، قادر به شلیک همزمان چندین موشک در محدوده ۴۰ کیلومتری هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چندماه پیش، بازرسانش را در این نیروگاه مستقر کرده و در تلاش است تا هر دو طرف درگیری را ترغیب کند تا با یک منطقه بی طرف اطراف آن موافقت کنند. این سازمان به درخواست اظهار نظر در مورد نصب موشک اندازهای ادعایی اوکراین پاسخ نداد.

کرملین مدتهاست که می‌گوید اوکراین برای پایان دادن به جنگ باید شرایط روسیه را بپذیرد. روسیه می‌خواهد کی‌یف کریمه و چند بخش منضم شده دیگر را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت بشناسد.

زلنسکی و سایر مقامات اوکراینی این شرایط را رد کرده‌اند و می‌گویند جنگ هنگامی پایان می‌یابد که سرزمین های اشغالی بازپس گرفته شوند یا نیروهای روسیه این مناطق را ترک کنند.

پوتین روز چهارشنبه گفت که درگیری در اوکراین می‌تواند به روند طولانی تبدیل شود.

وی همچنین روز پنجشنبه قول داد بدون توجه به واکنش غربی‌ها، به اهداف اعلام شده در اوکراین برسد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها