روسیه: آمریکا رویکرد سازنده ای در قبال مذاکرات استانبول اتخاذ نمی‌کند

روسیه: آمریکا رویکرد سازنده ای در قبال مذاکرات استانبول اتخاذ نمی‌کند
دوشنبه 21 آذر 1401 - 13:59

به گفته پوتین، نشست روسیه با سیا توسط بایدن درخواست شده است و تماس ها میان دو کشور ادامه دارد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، روسیه روز دوشنبه ایالات متحده را به عدم اتخاذ رویکرد سازنده برای مذاکرات دیپلماتیک در استانبول متهم کرد، اما افزود شهر ترکیه مکان مناسبی برای چنین تماس هایی است.
نشستی بین ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده و سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی SVR روسیه در ماه گذشته در آنکارا، گمانه زنی هایی را در مورد مذاکرات در خفا میان مسکو و واشینگتن به راه انداخت.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته گفت نشست با سیا توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده درخواست شده است و تماس ها میان CIA و SVR ادامه دارد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه و سفارت آمریکا در آنکارا اعلام کردند دیپلمات های روسیه و آمریکا روز جمعه در استانبول دیدار کردند تا درباره تعدادی از مسائل فنی روابط خود مانند روادید گفتگو کنند.
خبرگزاری دولتی ریانووستی با نقل قول از سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه نوشت: «استانبول مکانی مناسب برای چنین تماس هایی است.»
ورشینین افزود: «می‌توانم بگویم هر تماسی مفید است، اما متأسفانه، ما رویکرد سازنده‌ای از طرف آمریکایی با هدف کسب نتایج ملموس نمی‌بینیم.»
از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه، رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - به عنوان یکی از میان‌جیگران مهم میان روسیه از یک طرف و اوکراین و غرب از سوی دیگر ظاهر شده است.
به گفته دیپلمات‌ها، اردوغان نقش مهمی در متقاعد کردن پوتین برای از سرگیری مشارکت در توافقنامه غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل در ماه گذشته پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه دریایی روسیه در کریمه ایفا کرد.
در حالی که مسکو و واشینگتن علناً یکدیگر را به عنوان تهدیدهای اصلی برای ثبات جهانی معرفی می کنند، آنها در سطوح مختلف با یکدیگر تماس دارند.
علاوه بر مذاکرات میان CIA و SVR، سفارت‌های آن‌ها فعال است و دیپلمات‌هایشان در ترکیه با یکدیگر تماس دارند، سرویس امنیت فدرال (FSB) مذاکرات مبادله زندانیان را با آمریکا انجام داد، و روسای نظامی آنها در مواقع بحرانی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها