بورل از کوزوو و صربستان خواست پس از درگیری‌های اخیر، تنش‌ها را کاهش دهند

بورل از کوزوو و صربستان خواست پس از درگیری‌های اخیر، تنش‌ها را کاهش دهند
دوشنبه 21 آذر 1401 - 14:00

بورل هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در خصوص تشدید درگیری‌ها میان کوزوو و صربستان اظهار نظر کرد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، پس از آنکه معترضان صرب در شمال کوزوو یکشنبه برای دومین روز متوالی جاده های اصلی را مسدود کردند، جوزپ بورل - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - روز دوشنبه گفت کوزوو و صربستان باید تنش ها را در منطقه کاهش دهند.
در هفته‌های اخیر صرب‌ها در شمال کوزوو با مقاومت خشونت‌آمیز به اقدامات پریشتینا که از نظر آنها صرب‌ها را هدف گرفته است، پاسخ داده‌اند.
جوزپ بورل هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «من می‌دانم که دو طرف مایل به تنش‌زدایی هستند و قویاً از آنها می‌خواهم این کار را انجام دهند. آنها باید به گفت‌وگو بازگردند، و باید بر تمایل به درگیری در خیابان غلبه کنند.»
اعتراضات اخیر با دستگیری یک افسر پیشین پلیس در روز شنبه آغاز شد. او بخشی از استعفای دسته جمعی صرب‌ها از این نیرو در ماه گذشته بود، پس از آن که پریشتینا گفت صرب‌ها را ملزم می‌کند پلاک‌های خودروهای صربستان را که مربوط به قبل از جنگ کوزوو هستند - 1998-1999 که به استقلال انجامید، حذف کنند.
برای دومین روز در روز یکشنبه، کامیون ها و سایر وسایل نقلیه سنگین چندین جاده اصلی منتهی به دو گذرگاه مرزی با صربستان را مسدود کردند.
EULEX، مأموریت اتحادیه اروپا که وظیفه گشت زنی در شمال کوزوو را برعهده دارد، نیز گفت یک نارنجک به یکی از خودروهای زرهی این اتحادیه در شامگاه شنبه پرتاب شد، اما به کسی آسیب نرسید.
بورل گفت این وضع غیرقابل قبول است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها