زلال قرآن (1754)؛

منظور از شهود قلبی چیست؟

منظور از شهود قلبی چیست؟
سه شنبه 22 آذر 1401 - 23:02

العالم - زلال قرآن

با برداشت از آیات زیر:
1– آیه 41 سوره مبارکه نور:
« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ»
ترجمه: (آیا ندیدی که هرکس در آسمانها و زمین است تا مرغهایی که در هوا پرگشایند همه به تسبیح و ثنای خدا مشغولند؟ و همه آنان صلاة و تسبیح خود بدانند، و خدا به هرچه کنند آگاه است).

2– آیه 18 سوره مبارکه حج:
« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّـهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ»
ترجمه: (آیا (ای هوشمند به چشم بصیرت) مشاهده نکردی که هر که در آسمانها و هر که در زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و بسیاری از آدمیان همه (با کمال شوق) به سجده خدا (و اطاعت او) مشغولند و بسیاری از مردم هم (در اثرکفر و عصیان) مستوجب عذاب حق شدند؟ و هر که را خدا خوار و ذلیل گرداند دیگر کسی او را عزیز و گرامی نتواند کرد که البته خدا هر چه مشیّت کامله ‌اش تعلق گیرد خواهد کرد).

این حقیقت روشن می شود که علم به بسیاری از پدیده ها ی (پدیده های غیرمادی) عالم فقط با چشم دل و چشم بصیرت قابل تحقق است، به همین سبب به این نوع از ادراک، شهود قلبی گفته می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها