زلال قرآن (1758)؛

در چه شرائطی مقتول فی سبیل الله شهید محسوب می شود؟

در چه شرائطی مقتول فی سبیل الله شهید محسوب می شود؟
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 20:57

العالم _ زلال قرآن

مقتول فی سبیل الله وقتی حقیقتاً شهید محسوب می شود که، به گواه آیات زیر:

1– بخش دوم آیه 100 سوره مبارکه نساء:
«... وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَحِيمًا»
ترجمه: (... و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی برخداست و خدا پیوسته آمرزنده و مهربان است).

2– آیه 20 سوره مبارکه توبه:
« الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّـهِ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ»
ترجمه: (آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند).
با دل بریدن از غیرخدا و عبور کامل از تمامی ما سوی الله، تمام قیود و زنجیرهای تعلق خاطر به غیرخدا (حتی تعلق خاطر به خویشتن) را گسسته و بطور ارادی و انتخابی همه حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و پروردگارشان را دریده وبه جائی رسیده باشند که جز خدا را نبینند و جز به او نیاندیشند و با فدا کردن تمام هستی خود تسلیم محض الهی شده، و به فضل و عنایت ویژه خداوند رحمان به بالاترین درجه معرفت توفیق یابند و در جهت رضا و رضوان الهی و در پیروی از فرامین خدا و رسول الله (ص)، با خلوص نیّت، به مال و جان خود هجرت فی سبیل الله کرده اند، و در راه قیام به حق، تمام هستی (جان و مال و آبروی) خویش را در کف اخلاص نهاده و به خداوند تبارک و تعالی تقدیم نموده باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها