زلال قرآن (1759)؛

دلیل اطلاق واژه شهید به مقتولین فی سبیل الله چیست؟

دلیل اطلاق واژه شهید به مقتولین فی سبیل الله چیست؟
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 21:01

العالم _ زلال قرآن

دلیل اطلاق واژه شهید به چنین کسانی این است که آنان شاهد کرامت خداوند رحمان درحق خود هستند و وعده مذکور درآیات 169 تا171 سوره مبارکه آل عمران:
« وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ . فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّـهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ .يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّـهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّـهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ»
ترجمه: (البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند، بلکه زنده‌اند (به حیات ابدی) و در نزد خدا متنعّم خواهند بود. آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند، و دلشادند به حال آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوسته‌اند و بعداً در پی آنها به سرای آخرت خواهند شتافت که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت..دل شادند به نعمت و فضل خدا و این که خداوند اجر اهل ایمان را هرگز ضایع نگذارد).

در حق مقتولین فی سبیل الله و شهدای راه حق را به عینه مشاهده می کنند، و یقین دارند که وعده بشارت خداوند مذکور در آیات 20 تا 22سوره مبارکه توبه:
« يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُقِيمٌ .خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا إِنَّ اللَّـهَ عِنْدَهُ أَجْرٌعَظِيمٌ»
ترجمه: (پروردگارشان آنان را به رحمت بی‌منتهای خود و به مقام رضا و خشنودی خویش و به بهشت‌هایی که در آنجا آنها را نعمت جاودانی است بشارت دهد. در آن بهشت ابدی همیشه متنعّم خواهند بود، که نزد خدا پاداشی بزرگ است).
به فضل و رحمت الهی درحق شهدا محقق خواهد شد ان شاءَالله.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها