چرا عربستان در جنگ یمن تسلیم شد ؟!

چرا عربستان در جنگ یمن تسلیم شد ؟!
چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394 - 12:26

عربستان سعودی در حالی از توقف عملیات نظامی علیه یمن خبر داد که هیچکدام از اهداف اعلام شده این کشور برای آغاز این تجاوز، تحقق نیافت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "الاخبار" لبنان روز چهارشنبه در مقاله ای به قلم "ابراهیم الامین" درباره تحولات اخیر یمن نوشت: به دور از چشم رسانه‌های گروهی و حتی محافل دیپلماتیک متعدد، در 24 ساعت گذشته یعنی پیش از اعلام توقف تجاوزگری سعودی علیه یمن، یک سلسله تحولات میدانی روی داد که نتیجه آن عربستان را مجبور کرد تا تجاوز گسترده علیه یمن را متوقف کند؛ اما عربستان در عین حال باب حمله تمام عیار به یمن را نبست؛ امری که تصمیم عربستان برای توقف حملات هوایی را بیشتر شبیه به آتش ‌بسی می کند که برای تثبیت و تقویت آن نیاز به یکسری گام های میدانی و سیاسی دارد.
منابع آگاه درخصوص برخی رویدادها و تحولات صورت گرفته از دو شب پیش به روزنامه الاخبار لبنان اینگونه گفتند:
- ایران خبرهایی را از قصد عربستان برای گسترش بمباران هوایی کورکورانه یمن دریافت کرد؛ این حملات صورت گرفت و این بمباران وحشیانه در برخی مناطق یمن به کشته شدن دهها شهروند منجر شد.
- ایران درپی آن بلافاصله شماری از کشتی های نیروی دریایی خود را به  دریای سرخ و مقابل خلیج عدن اعزام کرد. این امر آمریکا را بر آن داشت تا سریعا برای مقابله با آنچه آن را احتمال دخالت ایران خواند، از طریق دریا با اعزام کشتی های خود وارد عمل شود.
- ایران به تعدادی از کشورهای اروپایی پیام داد که در مقابل اقدامات عربستان دست بسته نخواهد ماند؛ اروپایی‌ها به سرعت وارد عمل شده و با آمریکایی ها تماس برقرار کردند و سپس به عربستان پیام ‌های اعتراض آمیز به دلیل استفاده مفرط از زور فرستادند چرا که این امر به کشته شدن شمار زیادی از شهروندان منجر شد، آنها در پیام های اعتراض آمیز خود گفتند روشن شده است که بیشتر اهداف مورد حمله قرار گرفته، غیرنظامی بوده است.
- نهادهای نظامی و امنیتی در کشورهای ائتلاف و کشورهای غربی در بیش از 15 تلاش برای ترور رهبران جنبش انصار الله خصوصا شخص سید عبدالملک الحوثی رهبر این جنبش ناکام ماندند و بمباران انبارهای تسلیحاتی نیز به اهداف خود نرسید.
- یگان هایی از کمیته‌های مردمی به سمت مرز عربستان حرکت کرده و عملیات غافلگیر کننده ای را در داخل خاک این کشور انجام دادند که به کشته شدن شمار زیادی از نیروهای سعودی منجر شد. عربستان سریعا این حادثه را بایکوت امنیتی و رسانه ای کرد. وزارت کشور عربستان در ریاض نیز سریعا وارد عمل شد و حالت آماده ‌باش کامل اعلام کرد و تدابیر امنیتی داخلی را برای مقابله با وقوع درگیری های زمینی را اتخاذ کرد. این امر همچنین باعث شد که گارد ملی عربستان نیز برای شرکت در آماده باش و عزیمت بخشی از آنها به مناطق مرزی فراخوانده شد.
- نیروی دریایی آمریکا ملاحظه کرد که تحرک نظامی دریایی ایران بیانگر آمادگی برای دخالت معینی دارد و نگرانی ها فقط محدود به احتمال انتقال سلاح به حوثی ها نیست لذا آمریکا به سرعت وارد عمل شده و موضع ایران را جویا شد که ایران هم پاسخ داد در مقابله با تجاوزگری عربستان محدودیتی برای خود قائل نخواهد شد. آمریکایی‌ها درباره تصمیم ایران برای جلوگیری از سفر اتباع خود به عربستان جزئیات بیشتری فهمیدند و دریافتند که مسئله فقط محدود به توقف سفر حج عمره نمی شود. سپس ایران سیگنال های میدانی فرستاد که آمریکایی ها آن را زودتر از سعودیها گرفتند.
- صبح دیروز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تماسی تلفنی از طرف جان کری همتای آمریکایی خود داشت. این مسؤول آمریکایی گفت که کشورش سودی در توسعه دامنه تنش در منطقه نمی بیند و به سرعت برای تماس با عربستان به منظور توقف جنگ در مقابل همکاری در مسیر آغاز فرایند سیاسی وارد عمل خواهد شد.
- ظهر دیروز، مسؤولان ایرانی تماس‌ هایی دریافت کردند که نشان از موافقت عربستان با توقف حملات هوایی و اعلام توقف عملیات به اصطلاح "توفان قاطعیت" داشت؛ البته بدون توقف همه جانبه جنگ و اینکه عربستان مجبور خواهد بود که به بمباران تجمع ها و کاروان های حوثی ها در جنوب ادامه دهد؛ زیرا درقبال هم پیمانان جنوبی خود و درصدر آنها عبدربه منصور هادی فراری متعهد است که برای بازگرداندن آنها به عدن تلاش کند.
- عصر دیروز و بعد از  صدور اولین بیانیه عربستان درخصوص پایان عملیات نظامی، جنبش انصار الله به سرعت به سلطان نشین عمان ابلاغ کرد آنچه صورت گرفته است، توقف تجاوزگری عربستان به طور یک طرفه است و این اقدام دیگران را ملزم نمی کند که در مقابل آن امتیازی بدهد و عربستان آنچه را نتوانست با قدرت آتش بگیرد، هرگز نخواهد توانست از طریق مذاکرات سیاسی بدست آورد.
جنبش انصار الله بر موضع قطعی خود در رد هرگونه دخالت از خارج در گفت وگوهای داخلی یمن بار دیگر تاکید کرد و گفت که آنها هرگونه طرح سازمان ملل که مبنای آن تسهیل روند بازسازی یمن باشد، رد نخواهند کرد.
به گفته این منابع، تحولات جانبی که به عنوان عامل فشاری بر عربستان عمل کرد؛ همان اعلام پایان یافتن بانک اهداف از طرف فرماندهی نظامی ائتلاف و دشوار شدن مسئله بود. این امر به معنای لزوم آغاز بحث درخصوص یک اقدام زمینی بود. این نیاز درحالی مطرح شد که مصر، پاکستان، اردن و سودان به عربستان گفته بودند که به هیچ وجه در یک اقدام زمینی علیه یمن شرکت نخواهند کرد.
آیا آنچه انجام شد، پایان نهایی جنگ است؟
روشن است که همگان بر این اساس رفتار نمی کنند زیرا انصارالله بر لزوم رفع سریع محاصره هوایی و دریایی یمن، توقف هرگونه حملات هوایی و گلوله باران مناطق جنوب یمن و اینکه هیچ کسی حق ندارد جلوی تداوم اقدام ارتش برای کنترل بر کل اراضی یمن را بگیرد، تاکید کرده اند. این همان مسئله ای است که عربستان از آن نگران است؛ عربستانی که طرح جایگزینی را براساس تطمیع شماری از قبایل جنوب آغاز کرده است. عربستان فکرمی کند که این آتش بس به ریاض اجازه فعالیت بیشتری را در این زمینه خواهد داد تا بستری را برای مخالفت با ارتش و انصارالله در استانهای جنوبی یمن ایجاد کند؛ بدون اینکه احتمال وقوع عملیاتی را با هدف تثبیت منطقه ای نیروهای وابسته به خود در استان حضر موت برای انتقال عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی فراری به آنجا برای اقامت نادیده بگیرند.

پربیننده ترین خبرها