سوریه: لغو عضویت ایران از کمیته زنان سازمان ملل ناقض مفاد منشور است

سوریه: لغو عضویت ایران از کمیته زنان سازمان ملل ناقض مفاد منشور است
پنج‌شنبه 24 آذر 1401 - 17:14

دولت سوریه، تصمیم خارج کردن ایران از عضویت در کمیته حقوق زنان در سازمان ملل متحد را ناقض مفاد منشور ملل متحد و سازوکارهای قانونی این سازمان بین‌المللی دانست.

العالم - سوریه

خبرگزاری "سانا" در گزارشی آورده است که وزارت امور خارجه و اتباع خارجی سوریه روز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: سیاسی کاری، اتخاذ معیارهای دوگانه، ریاکاری و نقض مفاد منشور ملل متحد و سازوکارهای قانونی سازمان ملل، مبانی حرکت آمریکا در تصمیم به پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل بوده است، در حالی که ایران این منصب را از طریق انتخاباتی دموکراتیک بدست آورده است.

این خبرگزاری افزود: پیش تر ایران این تصمیم را اقدامی سیاسی دانسته بود که فاقد ویژگی قانونی و مغایر با منشور ملل متحد است و رویه ای اشتباه در سازمان بین‌المللی ایجاد می‌کند، در حالی که دیپلمات‌ها در نیویورک تأیید کردند که این تصمیم یک اقدام خطرناک است چرا که ایران عضو انتخابی این کمیسیون بوده است.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن، با وجود عضویت کاملا قانونی جمهوری اسلامی در این نهاد بین‌المللی و نقض حق دیگری از مردم ایران از سوی بزرگترین ناقض حقوق بشر، نگرانی‌ها درباره رویه بی‌اعتبار سازی نهادهای جهانی را افزایش داد.

سه ماه تلاش بی‌وقفه برای محروم کردن جمهوری اسلامی از یکی دیگر از حقوق خود، روز چهارشنبه-۲۳ آذر- در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آمریکا، نتیجه داد و قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین‌المللی دانست.

کمیسیون مقام زن یکی از زیرمجموعه‌های شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (Economic and Social Council) موسوم به اکوسوک(ECOSOC) است که در سال ۱۹۴۶ و با ادعای حمایت از حقوق زنان در جهان تشکیل شد. ایران سال ۲۰۲۲ به صورت قانونی به عضویت این نهاد درآمد اما بهانه‌جویی‌های آمریکا از شهریورماه سال جاری، سبب حذف این عضویت شد. گرچه نهاد کمیسیون مقام زن، نهادی اثرگذار و دارای قدرت اجرایی نیست اما رویه‌ای که منجر به حذف جمهوری اسلامی از این نهاد شد؛ رویه‌ای اثرگذار و بسیار مهم در جهان امروز است.

پربیننده ترین خبرها