۷ کشته در درگیری های پرو

۷ کشته در درگیری های پرو
جمعه 25 آذر 1401 - 10:24

منابع خبری از ادامه درگیری و نا آرامی در پرو خبر دادند.

العالم - آمریکا

منابع خبری از ادامه درگیری و نا آرامی در پرو خبر دادند.

بر اساس این گزارش، در درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان در جنوب این کشور هفت نفر کشته شده اند.

این درحالی است که وضعیت فوق العاده در سراسر این کشور اعلام شده است.

پس از برکناری پدرو کاستیو رئیس جمهور در ۷ دسامبر، پرو درگیر اعتراضات گسترده‌ای شده است. تظاهرکنندگان که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند، راه‌ها را مسدود، فرودگاه‌ها را تصرف و به ساختمان‌های نهادهای عمومی، نهادهای نظامی و انتظامی و دفاتر رسانه‌های گروهی حمله کرده‌اند. این اعتراضات با آتش سوزی و حمله به مغازه ها و تأسیسات تجاری همراه بوده است.

از زمان شروع اعتراضات پرو، حداقل هفت نفر کشته و بیش از ۱۱۰ افسر پلیس در درگیری با جمعیت معترضان زخمی شده اند. مقامات امنیتی پیشتر در بخش‌های آپوریماک، آرکیپا و ایکا وضعیت اضطراری اعلام کرده بودند، اما این اقدام تاکنون نتوانسته است وضعیت را عادی کند.

دولت جدید پرو به پارلمان وعده داده است که هرج و مرج گسترش نخواهد یافت و نظم برقرار خواهد شد. همزمان اعضای کابینه قصد دارند برای مذاکره با معترضان به سایر مناطق این کشور سفر کنند.

بسیاری از جاده‌ها توسط تظاهرکنندگان ضد دولتی مسدود شده است. همچنین به ارتش دستور داده شده است که کنترل تأسیسات استراتژیک از جمله فرودگاه‌ها را بدون معطلی به دست بگیرد.

رئیس جمهور تازه برکنار شده پرو، مخالفان خود را به ربودن خود متهم کرد. «پدرو کاستیلو» که با رأی نمایندگان پارلمان پرو از سمت ریاست جمهوری برکنار شد، در این باره اعلام کرد که من در سخت‌ترین لحظه ریاست جمهوری خود با شما صحبت می‌کنم که هم تحقیر و هم مورد بدرفتاری واقع شده ام. رئیس جمهور پرو در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرد که وی در تلاش برای رسیدن به سفارت مکزیک برای گرفتن پناهندگی سیاسی، به دست مخالفان ربوده شده است.

تحولات و نا آرامی‌های پرو پس از آن روی داد که «پدرو کاستیلو»، رئیس جمهور پرو ساعاتی پس از اعلام انحلال کنگره، بازداشت شد. کاستیو پیش از دستگیری در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تصویب قانون اساسی جدید است. اعلامیه انحلال کنگره ساعاتی قبل از آغاز نشست استیضاح او در کنگره اعلام شده بود.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها