روایت تایمز از یک هفته اعتصاب؛جاسوسان انگلیسی هم تحت فشار مالی هستند

روایت تایمز از یک هفته اعتصاب؛جاسوسان انگلیسی هم تحت فشار مالی هستند
شنبه 26 آذر 1401 - 16:36

نشریه تایمز چاپ لندن روز شنبه با انتشار گزارشی درباره ابعاد گسترده اعتصاب مشاغل عمومی در انگلیس طی یک هفته گذشته افزود که حتی جاسوسان این کشور هم به لحاظ مالی تحت فشار هستند و به بانک‌های غذا متوسل شده‌اند.

العالم - اروپا

در این گزارش می‌خوانیم: هنوز زمستان رسماً آغاز نشده اما برای بسیاری، این هفته زمان بسیار تیره و تاریکی بود. بعد از آنکه برف و یخبندان و لجن بسیاری از مناطق انگلیس را پوشاند، کولاکی از اعتصابات به راه افتاد.

دمای هوا به نوشته این روزنامه انگلیسی، به سطحی کاهش یافت که در یک دهه گذشته رخ نداده بود و «کمتر از دو هفته مانده به کریسمس، موجی از اعتصاب‌ها به اندازه‌ای فوران کرد که در یک نسل شاهد آن نبودیم.» تایمز افزود که بعد از یک دوره روابط پایدار میان سندیکاها و دولت، «کشور در زمستان جدیدی از نارضایتی قرار گرفته است».

این گزارش می‌افزاید که بعد از سال‌ها نارضایتی مسافران از خدمات شبکه ریلی و هشدار درباره مشکلات مراکز بهداشتی، در هفته‌ای که گذشت اوضاع به اوج رسید. با خروج کارکنان عضو سندیکای کالج سلطنتی پرستاری (RCN) برای اولین بار در ۱۰۶ سال گذشته، ده ها هزار عمل جراحی و قرار ملاقات با پزشک به تعویق افتاد. این درحالیست که اعتصاب کارکنان شبکه ریلی نیز سیستم حمل و نقل را فلج کرد و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای اعتصاب های بیشتر، از جمله در شب کریسمس، برنامه بسیاری از مردم برای سفر در ایام تعطیلات خراب خواهد شد.

تخمین زده می‌شود که اعتصاب شبکه ریلی ۱.۵ میلیارد پوند به صنعت مهمان‌یاری در ایام کریسمس آسیب بزند.

در ادامه می‌خوانیم: اعتصاب سایر مشاغل عمومی نیز کریسمس امسال را تحت تاثیر قرار داده است. با اعتصاب ۱۱۵ هزار کارمند اداره پست، کوهی از مرسولات پستی و هدایای کریسمس در انبارها تلنبار خواهد شد. گفته می‌شود که رسیدگی به این وضعیت دست کم یک ماه طول می‌کشد. اما این‌ها فقط گوشه‌ای از اعتراضات بود و در این ماه هر روز تا کریسمس اعتصاب برگزار می‌شود.

وسعت مشاغل عمومی که دست از کار کشیده‌اند به تعبیر تایمز قابل توجه و گسترده است. «کارگران نفت دریای شمال به اعتصاب رای داده اند. همینطور رانندگان اتوبوس لندن. به نظر می رسد ناامیدی تقریباً در همه مشاغل بخش دولتی وجود دارد. کسانی که به اعتصاب رای داده اند عبارتند از اپراتورهای تماس اضطراری ۹۹۹، امدادگران و سایر کارکنان آمبولانس، معلمان، کارکنان دانشگاه، آتش نشانان، کارگران کارخانه، افسران نیروی مرزی، کارکنان امنیتی شرکت یورواستار، کارکنان اداره گذرنامه و کارمندان بزرگراه ها و حتی هواشناسان خواهان دستمزد بهتر هستند.»

این نشریه انگلیسی با اشاره به اینکه روال زندگی عادی مردم مختل شده است، افزود: این روزها، جرائد عمومی، تقویمی از اعتصاب مشاغل عمومی را منتشر تا به خوانندگان در مورد زمان اعتصاب‌ها کمک کنند. این درحالیست که نظرسنجی ها نشان می‌دهد که از نگاه مردم، مسئولین کنترل کشور را از دست داده اند. متیو گودوین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کنت، می‌گوید این وضع گواهی است که «دولت دیگر صلاحیت اداره امور را ندارد.»

تایمز افزود: انتظار می‌رود که انگلیس تا سال ۲۰۲۴ دچار رکود اقتصادی و بحران هزینه‌های زندگی ناشی از حمله روسیه به اوکراین باشد. ارقام رسمی روز چهارشنبه نشان داد که تورم قیمت مصرف کننده همچنان دو رقمی است. یک روز بعد بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره پایه خود را به ۳.۵ درصد افزایش داد، که هزینه های اضافی را متوجه دارندگان وام مسکن می کند.

این نشریه انگلیسی افزود: یکی از مشکلاتی که به اعتصاب‌ها دامن می‌زند، شکاف در دستمزد مشاغل عمومی و خصوصی است. بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، میانگین درآمدها، بدون احتساب پاداش، در بخش خصوصی در سال گذشته ۶.۹ درصد افزایش یافته است. در مقایسه، درآمد بخش دولتی تنها ۲.۷ درصد رشد کرده است. گفته می شود که حتی جاسوسان نیز در میان کسانی هستند که فشار مالی را احساس می کنند. به گفته اتحادیه خدمات عمومی و تجاری انگلیس (PCS)، برخی از کارکنان ستاد ارتباطات دولت انگلیس GCHQ، آژانس اطلاعاتی و سایبری، به بانک مواد غذایی داخلی وابسته هستند. سخنگوی سندیکای کارکنان این بخش گفت: «مدیریت ادعا می‌کند که این بانک غذا برای دریافت کمک از کارکنان ایجاد شده است، اما ما می دانیم که کارکنان از آن غذاها می گیرند.»

به گزارش ایرنا، اقتصاد انگلیس در نتیجه چندین بحران متوالی در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما طبق آخرین ارزیابی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) اقتصاد انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت نسبت به سایر کشورهای گروه هفت قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها