آفریقای جنوبی: پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا اهانت به منشور این اتحادیه است

آفریقای جنوبی: پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا اهانت به منشور این اتحادیه است
شنبه 26 آذر 1401 - 16:37

وزیر روابط بین‌الملل و همکاری آفریقای جنوبی ضمن ابراز مخالفت شدید این کشور با پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا، پیوستن تل‌آویو به اتحادیه آفریقا را اهانت به منشور این اتحادیه دانست.

العالم - آفریقا

«نالیدی باندور» وزیر روابط بین‌الملل و همکاری آفریقای جنوبی در گفت‌و‌گو با تلویزیون فلسطین گفت که پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا، اهانت به متن و جان منشور اتحادیه آفریقاست؛ چراکه این اتحادیه استعمار و نقض حقوق بشر را مردود می‌داند.

بنابر گزارش روز جمعه خبرگزاری فلسطین (وفا) به نقل از تلویزیون این کشور،‌ باندور تأکید کرد: «قوی‌ترین همبستگی با ملت فلسطین در آفریقای جنوبی است... به‌شدت به آرمان فلسطین تعهد وجود دارد برای اینکه اطمینان حاصل شود، در حوزه عمومی نه‌تنها در آفریقای جنوبی بلکه در قاره آفریقا نیز این گونه است.»

وی اضافه کرد که آفریقای جنوبی «به‌شدت در برابر اجازه اتحادیه آفریقا به اسرائیل برای پیوستن به این اتحادیه به عنوان ناظر مقاومت می‌کند.»

این مقام آفریقای جنوبی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد که به منشور اتحادیه آفریقا، «با نقض حقوق بشر اهانت می‌شود و اسرائیل نماد تمام موارد است، لذا اسرائیل این حق را ندارد که از آن به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا دعوت شود.»

نالیدی باندور در عین حال تأکید کرد که پیوستن تل‌آویو به اتحادیه آفریقا «اهانت به متن و جان منشور اتحادیه آفریقاست؛ منشوری که استعمار، اقدامات امپریالیستی و اشغال خاک کشورهای دارای حاکمیت را مردود می‌داند.»

به گزارش فارس، پس از آنکه رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی را به صورت یکجانبه به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا معرفی کرد، این اقدام مورد مخالفت شدید چند کشور آفریقایی از جمله الجزایر قرار گرفت. پس اعتراض کشورهای آفریقایی، اتحادیه آفریقا در ماه فوریه سال جاری تصمیم عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را به تعویق انداخت.

اتحادیه آفریقا در جریان سی و پنجمین نشست خود که در آدیس آبابا برگزار شد، پیشنهاد کرد که عضویت تل‌آویو در این اتحادیه به تعویق بیفتد تا کمیته‌ای متشکل از ۷ رئیس جمهور، این مسئله را مورد بررسی قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها