اتحادیه عرب: اوضاع لیبی بسیار پیچیده است

اتحادیه عرب: اوضاع لیبی بسیار پیچیده است
شنبه 26 آذر 1401 - 20:01

معاون دبیرکل اتحادیه عرب وضعیت در لیبی را بسیار پیچیده توصیف کرد.

العالم -لیبی

حسام زکی معاون دبیرکل اتحادیه عرب در گفت و گو با شبکه «قاهره نیوز» افزود: اتحادیه عرب احزاب سیاسی لیبی را تشویق می کند و از آنها می خواهد که به سرعت انتخابات را برگزار کنند، زیرا این تنها راه برای ابراز نظر و عقیده مردم لیبی است.

وی تاکید کرد که مشکل انتخابات لیبی در فقدان مبنای حقوقی قانون اساسی است که لیبی می تواند در برگزاری انتخابات بر آن تکیه کند و باید قبل از شروع روند انتخابات ایجاد شود.

حسام زکی افزود: کشورهای عربی هیچ تلاش هماهنگی که اتحادیه عرب مسئولیت آنرا با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های درگیری در لیبی بر عهده دارد، ندارند چرا که به توافق کامل در مورد اوضاع لیبی نرسیده‌اند.

زکی اظهار داشت که اتحادیه عرب بدون توافق کامل دیدگاه های عربی در مورد بحران، نمی تواند در موضوع لیبی گامی بردارد.

به گزارش ایرنا، لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

پربیننده ترین خبرها