آیا "کنفرانس بغداد 2" در اردن شاهد نزدیکی عربستان و ایران است؟

آیا
سه شنبه 29 آذر 1401 - 13:27

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورت آمادگی ریاض، آماده از سرگیری روابط با عربستان و گشایش سفارتخانه های دو کشور است و ریاض باید در خصوص اتخاذ سیاست سازنده با تهران تصمیم گیری کند.

العالمكشكول

حسین امیر عبداللهیان در سخنانی با تاکید بر اینکه تامین امنیت پایدار و تحکیم پایه های دوستی در منطقه غرب آسیا از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است، بر آمادگی تهران برای ارتقای همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه و برگزاری نشست مشترک با وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه تاکید کرد.

می دانیم که ایران از گذشته تاکنون دست دوستی به همسایگان خود در آن سوی خلیج فارس دراز کرده و این واقعیت را دشمنان پیش از دوستان شاهد هستند اما متاسفانه طرف سومی که همسایگان ایران با آنها ارتباط دارند ، نه فقط برای ایران بلکه برای همه منطقه خواهان شر هستند و نبود امنیت را عامل اصلی حفظ منافع نامشروع خود در منطقه می دانند.

به عنوان مثال، روابط ایران و عربستان اخیراً شاهد تحولی بوده که نشان دهنده برگزاری پنج دور مذاکرات در عراق بود، اما به دلیل نقش خرابکارانه برخی شبکه درباره رویدادهای اخیر جمهوری اسلامی ایران با تحریک آشکار آمریکا، این روابط با شکست مواجه شد.

آمریکا که بیش از چهل سال است با ایران دشمنی دارد و از هیچ کوششی برای تضعیف جمهوری اسلامی دریغ نکرده، گمشده ی خود را در شورش هایی که اخیراً ایران شاهد آن بود، پیدا کرده و با حداکثر بهره برداری، رسماً اعلام کرد به مذاکرات هسته‌ای اهمیتی نمی‌دهد و تمام تلاش‌اش برای شعله‌ور کردن فضای داخلی به امید سرنگونی یا تضعیف جمهوری اسلامی بوده است.

به نظر می‌رسد آمریکا نیز عربستان سعودی را متقاعد کرده که دست به طرحی بزند تا با به خدمت گرفتن رسانه های خود برای تحریک خشونت، کشتار و نزاع در ایران فضای داخلی ایران را ملتهب کند لذا مذاکرات خود با ایران را نیز نادیده گرفت.

بدیهی است تا زمانی که عربستان سیاستی مستقل از آمریکا در قبال مسائل منطقه‌ای اتخاذ نکند، در دشمنی بیهوده با همسایگان خود و در راس آنها ایران، باقی خواهد ماند زیرا امریکا در صدد حل بحران های منطقه نیست بلکه بر عکس از مهم ترین دلائل این بحران ها و ادامه آن است زیرا منافع این کشور و رژیم صهیونیستی در ادامه آن است.

اما عربستان سعودی، یکی از مهم ترین کشورهای منطقه است و اقتصاد نفتی آن نیازمند فضایی از امنیت و ثبات است که ایران به دنبال ایجاد و دفاع از آن است، زیرا این کشور نیز یکی از مهمترین و بزرگترین کشورهای منطقه است.

بیشتر ناظران روابط ایران و عربستان، «کنفرانس بغداد 2» را که از امروز سه شنبه در اردن آغاز می شود به ویژه با توجه به احتمال دیدار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه این کنفرانس ، فرصتی برای عربستان می دانند تا ثابت کند که اراده نه گفتن به آمریکا در رابطه با روابطش با ایران را دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها