«کنفرانس بغداد 2» در اردن | امیرعبداللهیان: در کنار عراق و سوریه ایستادیم/ السودانی: عراق با تهدیدی وجودی به دلیل کمبود آب مواجه است

«کنفرانس بغداد 2» در اردن | امیرعبداللهیان: در کنار عراق و سوریه ایستادیم/ السودانی: عراق با تهدیدی وجودی به دلیل کمبود آب مواجه است
سه شنبه 29 آذر 1401 - 15:29

کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت امروز سه شنبه با حضور کشورهای منطقه از جمله ایران در اردن آغاز شد.

العالم - اردن

کنفرانس بغداد 2 در مرکز همایش‌های بین المللی و کنفرانس‌های ملک حسین(شاه سابق اردن) در کرانه شرقی بحرالمیت آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس مقامات کشورهای عربی اردن، عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، مصر،عمان و بحرین و کشورهای دیگری چون ایران، فرانسه و ترکیه حضور دارند.

قرار است در این کنفرانس، راهکارهای تقویت روند گفت‌وگوهای سازنده با هدف حل مشکلات منطقه‌ای و فراهم کردن شرایط مناسب برای شرکت و همکاری اقتصادی عراق با کشورهای همسایه و کشورهای دوست مورد بررسی قرار گیرد.

اردن: هدف از برگزاری نشست بغداد 2 تضمین امنیت و شکوفایی عراق است

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در افتتاحیه نشست بغداد 2 که به میزبانی اردن فعالیت خود را آغاز کرده ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران تأکید کرد که این نشست نشان‌دهنده جایگاه ویژه عراق برای اردن است.

وی گفت که این نشست فرصتی برای ادامه روندی است که از نشست بغداد برای همکاری و شراکت در سال گذشته آغاز شد و تأکید دوباره بر حمایت از تلاش‌های عراق برای تحقق توسعه و شکوفایی و تقویت امنیت و ثبات و احترام به حاکمیت ارضی این کشور است.

پادشاه اردن تأکید کرد که این کشور ایمان دارد که منطقه نیازمند ثبات و صلح عادلانه و فراگیر و همکاری منطقه‌ای به‌خصوص در بخش‌های اقتصادی و توسعه‌ای و مبارزه با فقر و بیکاری است که همگی نیاز به همکاری جمعی دارد.

وی همچنین به اهمیت پروژه‌های همکاری اردن با عراق و دیگر کشورهای منطقه از جمله در بخش‌های انرژی و صنایع و حمل و نقل به خصوص در چارچوب همکاری سه‌جانبه عراق و اردن و مصر اشاره و تأکید کرد که منطقه با چالش‌های بسیاری مواجه است که این چالش‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود.

ملک عبدالله دوم افزود که این کنفرانس برای خدمت به منافع مشترک و تضمین امنیت و شکوفایی و ثبات در عراق است که رکن اساسی ثبات منطقه است و ابراز امیدواری کرد که همکاری در این عرصه افزایش یابد.

السودانی: عراق با تهدیدی وجودی به دلیل کمبود آب مواجه است

السودانی، نخست‌وزیر عراق که پس از شاه اردن سخنرانی خود را آغاز کرد، گفت: امروز در امان جمع شده ایم و امیدواریم که به سمت تقویت روابط و گسترش آن حرکت کنیم، ایده تاسیسی کنفرانس بغداد، نشان‌دهنده تمایل عراق برای تقویت شراکت است.

وی افزود: دولت ما رویکرد گشاده ای را با هدف ایجاد شراکت های منطقه ای و بین المللی مبتنی بر منافع مشترک اتخاذ می کند.

نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: ما با یکدیگر برای تبدیل شدن از کشورهای مصرف کننده به کشورهای تولیدکننده از طریق ایجاد مناطق صنعتی مشترک همکاری می کنیم، کارزاری را برای مبارزه با فساد از بالاترین سطوح آغاز کرده ایم.

وی افزود: از کشورهای برادر و دوست می خواهیم در بازگرداندن اموال غارت شده عراق و تحویل افراد تحت تعقیب که در این کشورها اقامت کرده اند، به ما کمک کنند، عراق با تهدیدی وجودی به دلیل کمبود آب مواجه است، قصد داریم به طور جدی با همسایگان خود در ترکیه و ایران همکاری کنیم و به بهترین راه برای مدیریت مشترک منابع آبی فرامرزی دست یابیم.

مکرون: فرانسه به روابط متوازن با عراق پایبند است

مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در این کنفرانس گفت: اگر بخواهیم ثبات عراق را تضمین کنیم باید مشکلات او با همسایگانش را حل کنیم، فرانسه به روابط متوازن با عراق پایبند است، از پروژه های اتصال انرژی با کشورهای منطقه حمایت می کنیم.

وی افزود: کشورهای شرکت کننده در اجلاس همگی در صدد برقراری امنیت و ثبات در عراق و منطقه هستند، این منطقه دارای پتانسیل‌ بالایی برای پیشرفت است، امنیت و ثبات ما به امنیت و ثبات شما مربوط است.

رئیس‌جمهور فرانسه خاطرنشان کرد: امنیت پس از جنگ روسیه و اوکراین بر هم ریخته است، امیدوارم این اجلاس طرح های عملی را موجب شود.

امیرعبداللهیان: در کنار عراق و سوریه ایستادیم

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در کنفرانس بغداد گفت: ما امنیت و ثبات کشورمان را منوط به امنیت و ثبات منطقه می دانیم، ما در کنار عراق و سوریه ایستادیم.

وی افزود: ایران همواره از ثبات و وحدت عراق حمایت می کند، جهاد و مبارزه سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در یاد و خاطره ملت های منطقه باقی خواهد ماند، آمادگی ایران را برای همکاری با تمام کشورهای منطقه اعلام می کنم.

کویت: کشورهای عربی به دنبال احیای نقش موثر عراق در منطقه هستند

«احمد نواف الاحمد الصباح» در این کنفرانس گفت که جامعه بین المللی به ثبات عراق اهتمام دارد.

نخست وزیر کویت تأکید کرد که کشورهای عربی از جایگاه و اهمیت عراق اطلاع دارند و به دنبال احیای نقش موثر این کشور در منطقه هستند.

احمد نواف الاحمد الصباح افزود: تواقفنامه اتصال شبکه برق با عراق نمونه ای برای تلاش در جهت احیای نقش و اهمیت عراق است.

وی امنیت عراق و بحرین را جدایی ناپذیر دانست و تصریح کرد: ما برای حمایت از عراق در همه زمینه ها تلاش می‌کنیم.

نخست وزیر کویت ادامه داد: سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به کویت، نشانه واضحی از اهتمام به توسعه روابط دو کشور است.

بحرین: با هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم

«عبداللطیف الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین در این کنفرانس گفت: امیدواریم به توافقاتی دست یابیم که از عراق حمایت کند.

وی افزود: از همه تلاش‌ها برای تحقق ثبات و امنیت عراق حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بحرین تصریح کرد: ما همواره به تقویت همکاری با عراق و احیای نقش آن در منطقه اهتمام داریم.

به نوشته میدل ایست، وی اظهار داشت: امنیت عراق پایه اساسی ثبات منطقه است.

وزیر امور خارجه بحرین تصریح کرد: با هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم.

وی تأکید که اتصال برق، درآمد اقتصادی بسزایی برای عراق دارد.

وزیر امور خارجه بحرین بر حمایت کامل از تلاش های عراق برای تثبیت قانون و از بین بردن تشکیلات تروریستی تاکید کرد.

عربستان: از اتصال شبکه برق با عراق حمایت می‌کنیم

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در این نشست تأکید کرد که عربستان از تلاش های السودانی نخست وزیر عراق در مواجهه با چالش ها حمایت می کند.

او گفت که عربستان در کنار عراق برای بازگشت به جایگاه تاریخی اش و خواستار ادامه همکاری با عراق به خصوص در بخش های تجاری و اتصال شبکه های برق دو کشور است.

فیصل بن فرحان افزود که کشورش مصمم به گشودن افق های جدید همکاری با عراق است و در حمایت اقتصادی از عراق و پیشرفتش از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

وی تأکید کرد که عربستان هرگونه تجاوز به هر وجب از خاک عراق را محکوم می کند و به بازگشت عراق به نقش منطقه ای و جهانی اش خوش امد می گوید.

پربیننده ترین خبرها