نخستین سالگرد سردار شهید حاج حسن ایرلو برگزار شد

نخستین سالگرد سردار شهید حاج حسن ایرلو برگزار شد
سه شنبه 29 آذر 1401 - 16:56

نخستین سالگرد شهادت سردار حاج حسن ایرلو سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در صنعا پایتخت یمن، عصر سه شنبه با حضور مسئولان لشکری و کشوری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

العالم - ایران/سیاسی

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایرج مسجدی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در بغداد از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

شهید ایرلو از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس و سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا پایتخت یمن بود که آذرماه سال گذشته در محل ماموریت خود به ویروس کرونا مبتلا شد و با وجود آنکه وزارت خارجه مقدمات بازگشت او به ایران را فراهم کرد، به دلیل شدت بیماری در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ درگذشت.

امیرعبداللهیان: سهم شهید ایرلو در پیروزی مقاومت مردم یمن واضح است

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به این مراسم که توسط مشاور وزیر در امور ایثارگران قرائت شد، تاکید کرد: سهم شهید ایرلو در افتخار و پیروزی مقاومت مردم یمن در برابر زورگویی ها واضح است.

حسین امیر عبداللهیان ضمن تبریک و تسلیت شهادت حسن ایرلو گفت: بدون تردید حسن ایرلو در کاروان مردان صاحب پیمان با سیدالشهدا بر عهد خویش به شایستگی‌ وفا کرد. تلاش همزمان در دو پیکارگاه «مقاومت» و «دیپلماسی» بود. شهید ایرلو در کسوت سفیر ایران در یمن امیزه ای از شکوه اقتدار دیپلماتیک با رحمانیت وام گرفته از اموزه های ناب اسلامی را در حق مردم مظلوم یمن چنان ایفا کرد که سهم وی در افتخار و پیروزی مقاومت مردم یمن در برابر زورگویی ها واضح بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: خوشا بر او که پرچمدار هدایت و ولایت انقلاب اسلامی ایشان را «سفیر مجاهد» خطاب کردند.

شهید ایرلو نقش آفرینی موثری در یمن داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم در سخنانی یاد این دیپلمات پیشین را گرامی داشت و با بیان اینکه وی مصداق بارزی از انسان هایی بود که در عرصه های مختلف نقش آفرینی موثر داشت، افزود: وی در آخرین ایستگاه مجاهدت خود نقش موثری در یمن ایفا کرد.

کنعانی با یادآوری اینکه مردان بزرگی که در آیینه واحد وجوه انسانی مختلفی دارند، پرچم‌های برافراشته میدان مقاومت علیه نظام سلطه بین المللی هستند، ادامه داد: روح آن شهید بزرگوار که قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم بود را گرامی می داریم.

وی خاطر نشان کرد: لازمه شهید شدن، شهید بودن و شهید زندگی کردن است و انصافاً مرحوم ایرلو یک مجاهد و سفیر شهید بود.

کنعانی از حاج حسن ایرلو به عنوان سفیر صلح یاد کرد و گفت:‌ این شهید نقش بارزی در پرده افکنی از چهره ناقضان حقوق بشر ایفا کرد؛ این شهیدان هم سفیر صلح و هم سفیر دیپلماسی و هم سفیر مجاهدت و انسان دوستی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه حضور در یمن، یک حضور ساده نبود و نیاز به بصیرت داشت، میدان یمن را یک حلقه از حلقه های طراحی توطئه آمیز، نظام سلطه علیه محور بزرگ‌مقاومت و علیه جهان اسلام دانست و تاکید کرد: این‌ مجاهد سفیر شهید هم با بصیرت بود، و هم اهمیت این‌میدان را تشخیص داد و شجاعانه و مردانه انتخاب کرد و در مسیر شهادت پای گذاشت.

کنعانی اظهار داشت: او میدان ظلم و میدان‌نقض حقوق بشر را دید و کار انسانی و کار حقوق بشری کرد و برای حمایت از مظلومین یمن جان خود را فدا کرد.

وی با بیان اینکه این سفیر مجاهد برای حمایت از مظلومان یمن از جان خود مایه گذاشت، افزود: ما به وجود سرداران بزرگی همچون حاج حسن ایرلو که هم سفیر صلح و هم سفیر دییلماسی و هم سفیر مجاهدت و انساندوستی هستند، افتخار می کنیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها