بیانیه پایان نشست بغداد و حمایت از امنیت و ثبات عراق

بیانیه پایان نشست بغداد و حمایت از امنیت و ثبات عراق
سه شنبه 29 آذر 1401 - 21:34

شرکت‌کنندگان در نشست بغداد-2 که امروز در پایتخت اردن برگزار شد، ضمن اعلام حمایت از عراق در برابر چالشها، افراط‌گرایی و تروریسم را محکوم کرده و از تلاشهای بغداد برای تثبیت قانون اساسی، تقویت حاکمیت و ساخت نهادها حمایت کردند.

العالم - اردن

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و «احمد نواف الأحمد الصباح» نخست وزیر کویت به منظور شرکت در دومین دور کنفرانس «بغداد برای همکاری و شراکت»، صبح امروز وارد امان پایتخت اردن شدند.

افراد حاضر در این نشست، گسترش مکانیزمهای همکاری منطقه‌ای با عراق را در زمینه‌های مختلفی بررسی کردند که شامل مبارزه با تروریسم، امنیت غذایی، آب و انرژی و سایر زمینه‌هایی است که می‌تواند به حمایت از این کشور منجر شود. در این کنفرانس، راههای حمایت از عراق و تلاشها برای تقویت امنیت و حاکمیت این کشور و تضمین ثبات در آن بررسی شد.

در این نشست مکانیزمهای همکاری منطقه‌ای بررسی خواهد شد که باعث امنیت و ثبات در منطقه می‌شود. این کنفرانس، در ساحل بحر المیت در ۵۰ کیلومتری غرب «امان» پایتخت اردن برگزار شد. دور نخست این نشست، آگوست ۲۰۲۱ در بغداد برگزار شده بود.

شبکه خبری الفرات گزارش داد که بیانیه پایانی این نشست صادر شد و شرکت‌کنندگان تأکید کردند که به همکاری سازنده بر اساس نتایج دور نخست این نشست ادامه خواهند داد تا از امنیت و ثبات عراق حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است، شرکت‌کنندگان ضمن اعلام حمایت از عراق در برابر چالشها، افراط‌گرایی و تروریسم را محکوم کرده و از تلاشهای بغداد برای تثبیت قانون اساسی، تقویت حاکمیت و ساخت نهادها حمایت کردند.

اعضای حاضر در این نشست ضمن حمایت از تلاشهای عراق برای توسعه فراگیر، خاطر نشان کردند: برگزاری دور دوم این نشست، نشانگر تمایل برای حمایت از نقش محوری عراق در توسعه همکاری اقتصادی منطقه‌ای است.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین توافق کردند که سال آینده میلادی، دور سوم این نشست برگزار شود و پس از رایزنی، زمان و مکان برگزاری آن مشخص خواهد شد.

در همین ارتباط، ساعاتی پیش، نشستی بین محمد السودانی نخست وزیر عراق، عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برگزار شد. دفتر السودانی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که در این دیدار، ابعاد همکاری و گسترش شراکت بین عراق، اردن و مصر بررسی شد.

عبدالله دوم در آغاز این نشست گفت: «ثبات عراق، رکن اساسی برای منطقه است. ما بر حمایت از تلاشهای عراق تأکید داریم و از امنیت و حاکمیت آن و همکاری منطقه‌ای حمایت می‌کنیم. نشت کنونی بر نقش مهم عراق تأکید دارد.

السودانی نیز ضمن نیز ضمن قدردانی از افراد حاضر در این نشست، تأکید کرد: دولت ما در پی شراکتهای منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر منافع مشترک است. بر این باور هسیتیم که اولویت کنونی، افزایش همکاری بین کشورهای ماست.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه باید به تلاش مشترک برای مبارزه با تفکر افراطی ادامه داد، خاطر نشان کرد: قصد داریم با همسایگان خود یعنی ایران و ترکیه تلاش جدی داشته باشیم تا برای مدیریت مشترک منابع آبی خود، بهترین راه را پیدا کنیم. عراق در تلاش است که همکاری متوازنی با همه شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.

السیسی رئیس جمهور مصر هم ضمن حمایت از تلاشهای عراق برای بازپسگیری جایگاه خود، این نشست را فرصتی برای گسترش همکاری و هماهنگی با عراق دانست.

وی با بیان اینکه مصر صادقانه تمایل دارد مرحله جدیدی از شراکت را با عراق آغاز کند، تصریح کرد: عراق در مبارزه با تروریسم، دستاوردهای مهمی به دست آورد. موفقیت عراق، موفقیت برای منطقه است. ما اطیمانان داریم که می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

نخست وزیر کویت هم با اشاره به اهمیت ثبات عراق، تصریح کرد: کشورهای عربی، به جایگاه و اهمیت عراق واقف هستند. ما برای حمایت از عراق در همه زمینه‌های تلاش خواهیم کرد. سفر نخست وزیر عراق به کویت هم نشانه واضحی بر تمایل برای گسترش روابط بود.

پربیننده ترین خبرها