سخنگوی هیات علمای فلسطین در گفتگو با العالم:

انگلیس مسؤول تمام رنج های ملت فلسطین است/سران انگلیس از بزرگترین حامیان صهیونیست ها هستند / انگلیس از کشوری مدعی دفاع از حقوق بشر به کشوری سرکوبگر بدل شده است

انگلیس مسؤول تمام رنج های ملت فلسطین است/سران انگلیس از بزرگترین حامیان صهیونیست ها هستند / انگلیس از کشوری مدعی دفاع از حقوق بشر به کشوری سرکوبگر بدل شده است
پنج‌شنبه 1 دی 1401 - 21:10

سخنگوی هیات علمای فلسطین تاکید کرد که رنج های مردم فلسطین ناشی از اعلامیه بالفور است که دولت بریتانیا صد سال پیش در حمایت از رژیم صهیونیستی صادر کرد؛ به همین دلیل مسوولیت تمام جنایاتی که از صد سال گذشته علیه ملت فلسطین رخ داده است، به عهده انگلستان است.

العالم ـ فلسطین

روزنامه "القدس العربی" پس از تهدید ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان مبنی بر مانع تراشی در مسیر درخواست فلسطینیان از دادگاه لاهه به منظور صدور رأی حقوقی درباره اشغال اراضی فلسطینی نوشت: انگلستان همچنان اصل و مبنای حمایت مطلق سیاسی و غیرسیاسی از رژیم صهیونیستی در مجامع بین المللی است.

تهدید سوناک همزمان با اعلام سفر او به رژیم صهیونیستی در اوایل سال 2023 بیان شد.

رای انگلستان علیه تلاش‌های فلسطینی‌ها و تهدید به حمایت از رژیم صهیونیستی در محافل بین‌المللی موضوع برنامه "ضیف و حوار" در گفتگو با دکتر حافظ الکرمی رئیس سابق همایش فلسطینی و سخنگوی هیات علمای فلسطین است.

الکرمی گفت که چند روز پیش در سازمان ملل متحد درباره چندین پیش نویس قطعنامه از جمله درخواست اظهار نظر دیوان بین المللی لاهه درباره اشغال اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین المللی در این زمینه رای گیری شد.

الکرمی ابراز تاسف کرد از این که بسیاری از قطعنامه هایی که مربوط به مردم فلسطین است، اجرا نشده زیرا جامعه به اصطلاح بین المللی، غرب و ایالات متحده آمریکا هوادار رژیم صهیونیستی هستند.

مانع تراشی انگلستان در مسیر درخواست طرف فلسطینی

سخنگوی هیات علمای فلسطین گفت که رنج های مردم فلسطین ناشی از اعلامیه بالفور است که دولت بریتانیا صد سال پیش صادر کرد؛ به همین دلیل انگلستان مسئول جنایات صد سال گذشته علیه این مردم مانند تخریب شهرها و روستاهای فلسطینی و آواره شدن آنها است.

الکرمی با بیان اینکه دولت های انگلستان همواره هوادار رژیم صهیونیستی بوده اند، خاطرنشان کرد: دولت محافظه کار انگلیس در سال 1948 که بر فلسطین قیمومیت داشت، زمینه ایجاد رژیم صهیونیستی و حمایت بی حد و مرز از آن را فراهم کرد؛ با این حال دولت انگلیس ادعا می کند که حامی قوانین بین‌المللی بوده و بی طرف است.

وی تاکید کرد: آنچه در دوره گذشته رخ داد، تغییری بزرگ در سیاست انگلستان بود که درپی حضور گروهی از محافظه کاران در راس دولت انگلیس به وجود آمد که از ترزا مری می شروع شد، سپس بوریس جانسون و لیزا تراس روی کار آمدند و آخرین آنها ریشی سوناک است که حمایتش از رژیم صهیونیستی را پنهان نمی کند و به نظر من سران فعلی دولت انگلیس از بزرگترین حامیان صهیونیست ها هستند.

تضاد ادعاهای انگلستان با آزادی بیان

سخنگوی هیات علمای فلسطین ادامه داد: انگلستان که مدعی آزادی بیان است؛ اما وقتی صحبت از رژیم صهیونیستی به میان می آید، به سرکوب مردم وسرکوب دیدگاه های آن ها می پردازد. مثلاً جوانان فلسطینی که در دانشگاه های انگلیس تحصیل می کنند، اجازه ندارند سخنرانی، سمینار و فعالیت گروهی علیه تخلفات و جنایات رژیم صهیونیستی برگزار کنند، با این استدلال که این کارها یهودستیزانه است.

الکرمی تاکید کرد که دولت انگلیس در تلاش است مجموعه قوانینی برای مجرم شناختن جنبش ها، موسسات و اتحادیه هایی که رژیم صهیونیستی را تحریم می کنند، وضع کند و این نشان دهنده تغییر در سیستم سیاستگذاری انگلیس است؛ زیرا پیش از این خود را کشوری حامی قوانین بین المللی و مدافع حقوق بشر و آزادی بیان مطرح می کرد و اینک علنا به یک کشور سرکوبگر تبدیل شده است.

سفر سوناک به سرزمین های اشغالی

الکرمی موضوع سفر ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس به سرزمین های اشغالی در اوایل سال 2023 را در ادامه سلسله اقدامات مستمر این دولت بویژه در شرایط حساس کنونی و در سایه تشکیل یک کابینه افراطی در رژیم صهیونیستی دانست.

وی کابینه رژیم اشغالگر را کابینه گروهی از شهرک نشینان قاتل توصیف کرد که حتی برخی از آنها در لیست ممنوعیت سفر به کشورهای غربی قرار دارند، اما سوناک به دیدار این رژیم غاصب می رود تا حمایت خود را از اشغالگران نشان دهد و وفاداری خود را به رژیم صهیونیستی اثبات کند؛ رژیمی که تمام نهادهای انگلستان را تحت کنترل خود دارد.

پربیننده ترین خبرها