انگلیس، مشارکت ادعایی کره شمالی در جنگ اوکراین را محکوم کرد

انگلیس، مشارکت ادعایی کره شمالی در جنگ اوکراین را محکوم کرد
جمعه 2 دی 1401 - 15:11

وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای، کره شمالی را به اتهام ارسال تسلیحات نظامی به روسیه و مشارکت ادعایی در جنگ اوکراین محکوم کرد.

العالم - اروپا

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد گفت: انگلیس از ارزیابی آمریکا مبنی بر اینکه کره شمالی تحویل تسلیحات به روسیه را برای استفاده توسط شرکت نظامی خصوصی روسی موسوم به «واگنر» که هزینه این تجهیزات را پرداخت کرده و هزاران سرباز در اوکراین دارد، حمایت می کند.

وی با بیان این ادعا که «این نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است» مدعی شد: این واقعیت که ولادیمیر پوتین برای دریافت کمک به کره شمالی روی آورده، نشانه ای از استیصال و انزوای روسیه است.

وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد: ما با شرکای خود کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که کره شمالی بهای بالایی را برای حمایت از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین می پردازد.

کاخ سفید در ادعایی جدید گفته است که شرکت نظامی خصوصی روسیه موسوم به گروه واگنر یک محموله تسلیحاتی از کره شمالی را برای کمک به تقویت نیروهای روسیه در اوکراین خریداری کرده و این موضوع نشانه ای از نقش رو به گسترش این گروه در درگیری اوکراین است.

این در حالی است که «یوگنی پریگوژین» مالک واگنر، این ادعای کاخ سفید را شایعات و حدس و گمان عنوان و آن را رد کرده است.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده است که واگنر در سرتاسر جهان به دنبال تامین کنندگان تسلیحات برای حمایت از عملیات نظامی خود در اوکراین است.

او به خبرنگاران گفت: «ما می توانیم تأیید کنیم که کره شمالی تحویل اولیه تسلیحات به واگنر را تکمیل و هزینه آن تجهیزات را نیز پرداخت کرده است. ماه گذشته، کره شمالی راکت ها و موشک های پیاده نظام را برای استفاده واگنر به روسیه تحویل داد.»

گروه واگنر در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف و الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه در منطقه دونباس شرقی اوکراین تأسیس شد.

با این حال کره شمالی نیز گزارش های مربوط به ارائه مهمات و تسلیحات به روسیه را تکذیب می کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده تخمین می زند که واگنر ۵۰,۰۰۰ پرسنل در اوکراین مستقر دارد که شامل ۱۰,۰۰۰ پیمانکار و ۴۰,۰۰۰ محکوم از زندان های روسیه است.

در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی نیز، «پریگوژین»، یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گفت که کربی عادت دارد که اظهارات خود را بر اساس حدس و گمان بیان کند. وی در بیانیه‌ای گفت: «همه می‌دانند که کره شمالی مدت‌هاست که هیچ سلاحی به روسیه نمی‌دهد و حتی چنین تلاش‌هایی انجام نشده است، بنابراین، تامین تسلیحات از کره شمالی چیزی جز شایعات و حدس و گمان نیست.»

پربیننده ترین خبرها