زلال قرآن (1803):

ادای زکوة چه تأثیری در تزکیه نفس دارد؟

ادای زکوة چه تأثیری در تزکیه نفس دارد؟
شنبه 3 دی 1401 - 11:17

العالم - زلال قرآن

تاءثیر زکوة در تزکیه نفس به اندازه تاءثیر نماز است.
در بسیاری از آیات قرآن کریم بدنبال واژه «صلوة» واژه «زکوة» هم آمده و این بِدان معنی است که ارزش و اهمیت و تاءثیر مثبت زکوة (به معنی عام آن) در تزکیه مال و نفس انسان هم تراز با نماز(بعنوان افضل الاعمال عبادی) خواهد بود، و در آیات زیر:
1 – آیه 43 سوره مبارکه بقره:
« وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِين»
ترجمه: (و نماز به پا دارید و زکات بدهید و با خدا پرستان حق را پرستش کنید).
2 – بخش دوم آیه 162 سوره مبارکه نساء:
«... وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِأُولَـٰئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا»
ترجمه: (... آنان که نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و به خدا و روز قیامت ایمان می‌آورند، به زودی خدا آنان را اجر و ثواب عظیم عطا خواهد).
3 – آیه 71 سوره مبارکه توبه:
« وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ أُولَـٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌحَكِيمٌ»
ترجمه: (و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می ‌کنند و نماز به پا می ‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می ‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است).
زکوة را فراتر از عمل ساده بذل و بخشش مال، بلکه در ردیف رکوع نماز(که از نزدیک ترین حالات عبد در حالت عبادت به خداوند سبحان است) معرفی کرده و عاملین به آن را مستحق رحمت واسعه الهی و مستوجب اجر و ثواب عظیم الهی دانسته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها