لاف طغیان و سرکشی بن سلمان در برابر آمریکا

لاف طغیان و سرکشی بن سلمان در برابر آمریکا
شنبه 3 دی 1401 - 22:03

اخیراً در رسانه‌های آمریکایی و عربستانی صحبت‌های زیادی درباره تنش در روابط آمریکا و عربستان سعودی به خاطر مواضع جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به جهت قتل جمال خاشقجی روزنامه ‌نگار سعودی بیان شده است اما واقعیت آن است که بایدن نه فقط در عمل هیچ اقدام عملی علیه بن سلمان انجام نداده، بلکه به سیاست سلف خود، دونالد ترامپ در این زمینه ادامه داده است.

العالم – درگوشی

حامیان بن سلمان ولیعهد سعودی در تلاشند او را شخصی نشان دهند که در هدایت سیاست خارجی عربستان کاملا آزادانه عمل می کند و نسبت به آمریکا که در 70 سال گذشته حامی اصلی تاج و تخت عربستان سعودی بوده است، بی توجه است، حتی برخی گفته اند که بن سلمان از طریق خودداری از کاهش تولید نفت و استقبال گرم از رئیس جمهور چین علیه آمریکا طغیان کرده است.

بسیاری از مردم در دام این تبلیغات افتاده و دچار این توهم شده اند که بن سلمان به آمریکا پشت کرده و کاملاً به طرف شرق چرخیده است، در حالی که واقعیت اینطور نیست. عربستان سعودی نه امروز و نه فردا نمی تواند از آمریکا بی نیاز شود، چرا که مشروعیت این رژیم فقط نشات یافته از حمایت آمریکاست.

مخالفت عربستان سعودی با کاهش تولید نفت به نفع آمریکا بود به این دلیل که باعث شد درآمد واشنگتن از فروش نفت دو برابر شود. نزدیک شدن بن سلمان به چین نیز بر اساس سیاست آمریکا انجام شد تا به بن سلمان کمک کند که به عنوان یک رهبر قدرتمند ظاهر شود که در مقابل آمریکا ایستاده و عربستان سعودی را در بلوک چین و روسیه قرار داده است.

هدف از ارائه چنین تصویری کاهش خشم مردم از بن سلمان است که وی را مسئول حذف رقبا و مخالفانش حتی عموها، پسرعموها و شخصیت های خاندان آل سعود می دانند.

امروز مشخص شده است که آمریکا به عربستان سعودی فقط به عنوان بازار سلاح هایش و نوک پیکان مقابله با محور مقاومت و پدرخوانده عادی سازی اعراب با رژیم صهیونیستی می نگرد و تبلیغ درباره رویکرد بن سلمان نسبت به غرب و طغیانش علیه آمریکا دروغی بیش نیست.

پربیننده ترین خبرها