سال ۲۰۲۲ و تحولات سیاسی و امنیتی در ترکیه

دوشنبه 5 دی 1401 - 14:47

سال ۲۰۲۲ سالی پُر از حوادث و تحولات سیاسی در ترکیه بوده است و شاید بارزترین این تحولات پاسخ های منفی و "نه" های اعلام شده بود که آنکارا آنها را درخصوص عادی‌سازی روابطش با مصر، سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود؛ مجموعه این چهار "نه" شروع به از هم پاشیدن کرده است.

العالم- ترکیه

در ماه مه، محمد بن‌سلمان مورد استقبال گرم و صمیمی در آنکارا، پایتخت ترکیه قرار گرفت در حالی‌که مقامات آنکارا او را به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول متهم کرده‌اند.

برجسته‌ترین نکته در عادی‌سازی مجدد روابط حداقل در رسانه‌ها بروز کرد، استقبال بی‌سابقه از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در آنکارا و فراهم کردن بستر تبادل سفرا و احیای علنی روابط میان طرفین بود.

اما مهم‌ترین رخداد در عرصه سیاست داخلی ترکیه ائتلاف ۶ حزب اپوزیسیون بوده و این ائتلاف تلاش دارد با معرفی فردی به عنوان نامزد مشترک در انتخابات ۲۰۲۲، به مصاف اردوغان بود. این هدف، به رغم نشست‌های مکرر بر سر میز، تاکنون نهایی نشده است.

در بحبوحه تحولات داخلی در ترکیه، نگاه‌های رهبران آن به نشست‌های بین‌المللی درباره بحران اوکراین و روسیه- به عبارتی بهتر به بحران غلات- دوخته شده است؛ نشست‌هایی که طی آن، رهبران بایستی به توافقی برسند که مسیر عبور کشتی‌های غلات را از ترکیه تضمین کنند.

سال ۲۰۲۲ همچنین شاهد تنش میان ترکیه و یونان بود و اتهامات دوجانبه‌ای که اخیرا میان طرفین رد و بدل شده تنش میان آنکارا و آتن را افزایش داده است.

پرونده دیگر مربوط به تلاش‌های آنکارا برای عادی ساختن روابطش با همسایگان است و در این راستا، مقامات ترک در مناسبت‌های مختلف اظهاراتی مطرح می‌کردند که نشان‌دهنده عقب‌نشینی آنکارا از مواضع سابق خود به‌ویژه درباره سوریه بوده است که بعد از چنین مواضعی، دیدارهای دوجانبه روسیه و ترکیه برای متقاعد کردن دمشق جهت احیای روابط دوجانبه‌اش با آنکارا آغاز شد و متعاقب آن، رجب طیب اردوغان از پیشنهاد خود به ولادیمیر پوتین مبنی بر نشست سه‌جانبه رهبران ترکیه، سوریه و روسیه، رونمایی کرد.

خبرنگار العالم در استانبول همچنین به انفجارهای ترکیه در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد که خیابان استقلال در استانبول را به لرزه درآورد و طی آن، ۶ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند؛ انفجاری که حضور و فعالیت تروریستی را، که ترکیه مدت‌های طولانی از آن رنج می‌برد، انعکاس داد.

پربیننده ترین خبرها