در خواست سازمان های بین المللی برای آزادی «سفر الحوالی» روحانی برجسته سعودی

در خواست سازمان های بین المللی برای آزادی «سفر الحوالی» روحانی برجسته سعودی
جمعه 9 دی 1401 - 20:20

کمیته حقوق معلولین سازمان ملل متحد (CRPD) از مقامات سعودی خواست که سریعاً «سفر بن عبدالرحمن الحوالی» روحانی برجسته (70 ساله) را که از 12 ژوئیه 2018 به طور خودسرانه بازداشت شده است، آزاد کنند.

العالم- عربستان

وی پس از انتشار کتابی در انتقاد از سیاست بین‌المللی محمد بن سلمان، ولیعهد و ارائه توصیه‌هایی در این زمینه بازداشت شد.

نیروهای امنیتی دولتی چهار پسر الحوالی و برادرش را به عنوان نوعی انتقام و ارعاب بیشتر دستگیر کردند.

وی از زمان دستگیری، علیرغم اختلال در گفتار و سلامتی بسیار شکننده اش از مراقبت کافی و از تماس با جهان خارج محروم بوده است.

الحوالی یک عالم دینی برجسته و یکی از اعضای جنبش اصلاحات سعودی (یا آنچه به عنوان "بیداری اسلامی" شناخته می شود) است

روشنفکران معاصر عضو این جنبش، که در دهه 1950 ظهور کرد، آشکارا از سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد انتقاد کردند

جنبش بیداری در چارچوب سرکوب آزادی بیان روش ولیعهد در هدف قرار دادن سایر علما از جمله سلمان العوده چهره برجسته اصلاح طلب ، مورد هدف قرار گرفته است..

سفر الحوالی، پسرانش عبدالله، عبدالرحمن، ابراهیم، عبدالرحیم و برادرش سعد الله، همگی در بازه زمانی 11 تا 13 ژوئیه 2018 توسط مقامات سعودی دستگیر شدند.

سفر و پسرش ابراهیم صبح روز 12 ژوئیه توسط افسران امنیتی دولتی که با آمبولانس به خانه آنها در روستای الحواله یورش بردند، دستگیر شدند. سفر را با چشمان بسته به همراه پسرش به مکان نامعلومی بردند. همان روز، نیروهای امنیتی دولتی، برادر کوچکترش، سعدالله را در خانه اش دستگیر کردند

الحوالی از زمان دستگیری خود به دلیل اختلال شدید گفتاری، و ناتوانی در برقراری تماس تلفنی، فرصت بسیار کمی برای برقراری ارتباط با خانواده خود داشت. و مقامات هیچ اقدامی برای تسهیل تماس الحوالی با خانواده یا وکیل قانونی خود انجام ندادند. علاوه بر این، دادستانی امنیت کشور به طور متناوب و خودسرانه اجازه ملاقات با خانواده را داده است

با توجه به اینکه آقای الحوالی بارها دچار سکته های مغزی شده و به طور دائمی گفتار او را مختل کرده است، این بدرفتاری خیلی سخت است.

وی با وجود معلولیت، کهولت سن و وضعیت نامناسب جسمی ، از آن زمان تاکنون از مراقبت های پزشکی محروم شده است.

مجازات سفر الحوالی برای انتقاد از ولیعهد، رها کردن وی در بازداشتگاه، قطع ارتباط با دنیای بیرون و عزیزانش و زندگی در ترس از آزار و اذیت و تهدید بستگانش است.

با توجه به این واقعیت ها و با توجه به اینکه وضعیت سلامت سفر الحوالی معلولیتی است که به او اجازه نمی دهد صحبت کند یا از خود مراقبت کند، سازمان حقوقی کرامت تصمیم گرفت پرونده را به کمیته رسیدگی به حقوق افراد دارای معلولیت ارجاع دهد.

الکرامه 12 اکتبر 2020، شکایتی را به این کمیته سازمان ملل ارسال کرد که در آن بر اصرار مقامات سعودی بر آزار و اذیت این عالم دینی و نزدیکانش تاکید کرد.

در این شکایت تاکید شده بود که زندگی آقای الحوالی در معرض تهدیدی قریب الوقوع، جدی و غیرقابل جبران است، زیرا سالمندان در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید پس از ابتلا به کووید-19 هستند

در این زمینه،برخی کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند که "انتقال گسترده COVID-19 در یک نهاد اصلاحی احتمالاً منجر به نرخ بالای مرگ و میر برای COVID-19 می شود."

چندین کارشناس سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی دستورالعمل‌هایی برای مقابله با همه‌گیری کووید-19 ارائه و از دولت‌ها خواستند که «فوری و بدون قید و شرط همه زندانیانی را که حبس آنها غیرقانونی یا خودسرانه بر اساس قوانین بین‌المللی است، از جمله کودکان، زندانیان عقیدتی، زندانیان مذهبی و زندانیان.” سیاسی آزاد کنند.

با توجه به موضوع مبرم الحوالی در طول همه گیری کرونا و شرایط دستگیری و بازداشت وی، الکرامه از کمیته حقوق افراد دارای معلولیت خواست تا آزادی فوری وی را به عنوان اقدامی اضطراری از عربستان سعودی بخواهد.

آلکرامه از کمیته درخواست کرد که موضوع انتقام‌جویی علیه آقای الحوالی و خانواده‌اش را مستقیماً با مقامات رسیدگی کند. و عربستان براساس تعهدات سنتی خود، باید فوراًسصفر الحوالی و اعضای خانواده اش را آزاد کند و از هرگونه آزار و اذیت و ارعاب علیه آنها دست بردارد

کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت این امکان را فراهم می کند که حتی قبل از بررسی حقایق پرونده، از مقامات سعودی درخواست شود تا اقدامات لازم را به صورت فوری انجام دهند

.بر اساس ماده 4 پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، می تواند دولت عضو را ملزم به اتخاذ تدابیر موقت به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب جبران ناپذیری کند.

بر این اساس، کمیته حقوق افراد دارای معلولیت از مقامات سعودی، درخواست کرد که «ترتیبی برای آزادی فوری الحوالی فراهم کنند». به گونه ای که آزادی اش ضامن سلامتی وی باشد و باید همه اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آسیب احتمالی انجام شود.

علاوه بر این، عربستان سعودی باید اطمینان حاصل کند که سفر الحوالی از مراقبت های پزشکی مناسب در خانه یا هر موسسه پزشکی دیگری که خانواده اش انتخاب می کنند،برخوردار شود.

مقامات سعودی بارها برای انتقام و مجازات الحوالی و نزدیکانش، از پاسخ به درخواست‌هایی که ابتدا در نوامبر 2020 و سپس دوباره در دسامبر 2022 ارائه شد، خودداری کرده‌اند.

بر این اساس؛ الکرامه تا زمان آزادی الحوالی به اعمال فشار از طریق مکانیسم های حقوقی بین المللی ادامه خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها