ادعای رسانه سوری: آنکارا با خروج کامل نیروهایش از سوریه موافقت کرده است

ادعای رسانه سوری: آنکارا با خروج کامل نیروهایش از سوریه موافقت کرده است
شنبه 10 دی 1401 - 00:47

یک رسانه سوری مدعی شد که در نشست سه‌گانه مقامات سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو، آنکارا متعهد شده است که تمامی نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند.

العالم-سوريه

روزنامه سوری «الوطن»، شامگاه امروز (جمعه)، در حساب کاربری خود در شبکه فیسبوک به نقل از یک منبع مدعی شد که در نشست اخیر مقامات سوریه و ترکیه با میانجیگری روسیه بر سر سه مسئله توافق شده است.

این روزنامه سوری به نقل از چند منبع در دمشق نوشت دیدار سه‌جانبه‌ای که در مسکو با میانجیگری روسیه برگزار شد، ثمره چند نشست بوده که پیشتر بین دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شده است.

به گفته این منابع، چنین نشستی پس از آن در مسکو برگزار شده است که دو طرف بر سر چند مسئله به توافق رسیده‌اند و منافع و شروط دمشق در نشست‌های پیشین در نظر گرفته شده است.

روزنامه الوطن به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، ادعا کرد در نشست سه‌گانه میان دمشق، آنکارا و مسکو که وزیران دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در آن حضور داشتند، ترکیه با خروج کامل از خاک سوریه موافقت کرده است.

طبق ادعای این رسانه، آنکارا همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده و دو طرف درباره اجرای توافقی که در سال ۲۰۲۰ درباره بازگشایی جاده «ام۴» منعقد شد، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

منبع مذکور همچنین مدعی شد که طرف‌های گردآمده در این نشست تأکید کردند که شبه‌نظامیان (پ.ک.ک) دست‌نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه به شمار آیند.

این منبع در ادامه ادعای خود اشاره کرد که تمام مسائلی که در نشست یادشده مورد توافق قرار گرفته‌، توسط چند کمیته تخصصی به منظور تضیمن اجرا و پیگری درست دنبال خواهد شد و چند نشست دیگر برای هماهنگی‌های بیشتر میان دو طرف در آینده برگزار خواهد شد.

روزنامه الوطن در بخش دیگری از این گزارش خاطرنشان کرد که رسانه‌های ترکیه به‌ویژه منابع نزدیک به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از چند ماه قبل با انتشار مقالات، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در تلاش بوده‌اند تا نشان دهند که مصلحت ترکیه در نتیجه تغییرات سیاسی و تحولات جهانی، همگرایی با دمشق است؛ ‌از‌این‌رو می‌بایست اختلافات با این کشور کنار گذاشته شود.

این ادعا در حالی مطرح شده است که مقامات رسمی دمشق و آنکارا هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند و خبر مذکور را رد یا تأیید نکرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه، شامگاه چهارشنبه هفته جاری، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران دفاع ترکیه پس از یازده سال در مسکو با یکدیگر دیدار کرده‌اند. پس از صدور این بیانیه، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای این گفت‌و‌گو را «سازنده» و وزارت دفاع سوریه این دیدار را «مثبت» ارزیابی کرد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، امروز (جمعه) و پس از دیدار روز چهارشنبه با وزیر دفاع سوریه، در سخنانی گفت در صورت مهیا بودن شرایط ممکن است که رؤسای جمهور سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار کنند.

او امروز در این باره گفت: «پس از تحولات مثبت در این مرحله که از طریق گفتگو میان وزیران و مقامات اطلاعاتی ترکیه و سوریه رخ داد، در صورت مهیا شدن شرایط، امکان برگزاری نشستی میان اردوغان و بشار اسد وجود دارد

او شب گذشته (پنج‌شنبه) نیز پس از بازگشت از سفر مسکو و دیدار با وزیر دفاع سوریه نیز گفته بود که نشست‌های بیشتری در این راستا انجام خواهد گرفت و ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها