اصرار ترکیه بر احیای روابط با دمشق، چرا و به چه علت؟

اصرار ترکیه بر احیای روابط با دمشق، چرا و به چه علت؟
شنبه 10 دی 1401 - 18:31

کارشناسان معتقدند که اصرار آنکارا برای احیای روابط با سوریه به خاطر ضعیف شدن جایگاه سیاسی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه است.

العالم – نظرکده

تحلیلگران می گویند از مهمترین علل اتخاذ استراتژی جدید اردوغان، مقابله روسیه و ایران با عملیات نظامی اردوغان در شمال شرق سوریه است که قصد آغاز آن را داشت.

به گفته این کارشناسان، علت دیگر آن است که اردوغان دریافته گروههای جدایی طلب تهدیدی برای کشورش هستند لذا احیای روابط با دمشق می تواند باعث حفظ امنیت ملی ترکیه به ویژه با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات در این کشور شود.

موضوع دیگر آن است که اردوغان می خواهد به آمریکا و روسیه پیام دهد که هنوز می تواند باعث تسریع یا کند شدن روند حل بحران سوریه شود.

پژوهشگران مرکز فرهنگی روسیه عربی معتقدند که آنکارا در سال های اخیر کوشیده وانمود کند که جایگزین ناتو در این منطقه بوده و اینکه میراث خوار امپراطوری عثمانی است به همین دلیل بود که کوشید در بهار عربی کشورهایی مانند سوریه را نابود کرده و از آن پلکانی برای احیای امپراطوری اش بسازد اما اردوغان پس از مدتی واقعیت را فهمید و دریافت که بهترین راه، احیای روابط با دمشق است.

به گفته این پژوهشگران، دیدار اردوغان با اسد قبل از انتخابات ترکیه می تواند کمک زیادی به اوضاع سیاسی اردوغان کند به ویژه که عقب نشینی ترکیه در شمال غرب برای دمشق این امکان را فراهم می نماید که مناطق مزبور را به مناطق تحت کنترل خود ضمیمه کند.

پربیننده ترین خبرها