عبدالسلام: دشمن بعد از حملات دردناک ما به آتش بس انسانی پاسخ داد

عبدالسلام: دشمن بعد از حملات دردناک ما به آتش بس انسانی پاسخ داد
يکشنبه 11 دی 1401 - 10:32

رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا و سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که از مهم‌ترین دستاوردهای سال ۲۰۲۲ که به بحران فرآورده‌های نفتی پایان داد آتش‌بس بود.

العالم - یمن

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا و سخنگوی جنبش انصارالله در مصاحبه با شبکه المسیره گفت: صنعا در سال ۲۰۲۲ معادله مهمی را در چارچوب درگیری نظامی از طریق پیشروی در جبهه‌ها و هدف قرار دادن عمق عربستان و امارات تثبیت کرد. ترس از واکنش نیروهای مسلح یمن مانع حملات ائتلاف متجاوز عربستان به یمن یا اتخاذ اقدامات اقتصادی یا غارت منابع یمن می‌شود.

وی گفت: معادله جدیدی در سال میلادی گذشته درباره وضعیت انسانی ایجاد شد که پرداخت حقوق کارمندان و ممانعت از بازی با نفت و گاز یمن بود. سال گذشته همچنین شاهد ادامه درخواست‌های مردمی برای خروج نیروهای اشغالگر و ضعف موضع بین‌المللی درباره حمایت از ائتلاف متجاوز عربی بود.

عبدالسلام گفت: هرگونه راه حلی در آینده باید شامل بازگشایی فرودگاه‌ها، بنادر و راه‌ها و آزادی تمام اسرا و حل پرونده انسانی به صورت کامل باشد. خواسته‌های ملت یمن خواسته‌هایی مشروع است. آنچه هیئت مذاکره کننده می‌خواهد مسائل انسانی است که ربطی به مسائل نظامی یا سیاسی ندارد.

وی تأکید کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای سال ۲۰۲۲ که به بحران فرآورده‌های نفتی پایان داد آتش‌بس بود. بازگشایی فرودگاه صنعا اگرچه یکجانبه بود گشایشی برای تمام بیماران، تجار و مسافران بود. تلاش‌هایی از سوی کشورهای متجاوز برای تمدید آتش‌بس بدون اجرای شروط جدید صورت گرفت که ما با آن مخالفت کردیم.

عبدالسلام گفت: طرف مقابل خواهان آتش‌بس بدون حل مسائل انسانی است تا بتواند اولویت‌هایش را در چارچوب جنگ و محاصره پیش ببرد. هرگونه آتش‌بسی باید شروط و مسائل انسانی را گسترش دهد. ما خواهان پایان بحران انسانی و حل این بحران به دور از ابعاد سیاسی و نظامی هستیم. ما برای ورود به یک مرحله واضح تلاش می‌کنیم که شاهد یک آتش بس یا آتش‌بس دائم باشیم. هر راهکاری باید شامل پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفت و گاز براساس بودجه ۲۰۱۴ باشد.

این رهبر انصارالله همچنین گفت: ما همواره خواهان ایجاد آتش بس انسانی و کنار گذاشتن پرونده انسانی در هر گونه آتش‌بسی هستیم. اما آنها تنها بعد از دریافت ضربات دردناک به این پاسخ دادند. آنچه دشمن و ائتلاف متجاوز را از هدف گیری مجدد یمن و انجام اقدامات اقتصادی و سرقت منابع کشور بازداشت، ترس از واکنش نیروهای مسلح یمن بود.

وی تأکید کرد: سال ۲۰۲۲ یکی از بهترین سال‌هایی بود که بر مردم یمن گذشت. ما شاهد وضعیت خوبی از ثبات امنیتی و خدمات رسانی به مردم از طریق امکانات دولت نجات ملی بودیم. دشمن به دلیل پایبندی مردم و بازگشت نظامیان، تجار و سیاستمداران به صنعا دچار ناامیدی بزرگی شد.

عبدالسلام همچنین گفت که این جنبش دیدگاه خود را درباره صلح در یمن به هیئت عمانی طی سفرشان به صنعا در چارچوب تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی برای تمدید آتش بس ارائه کرده است.

پربیننده ترین خبرها