عادی سازی اعراب و اشغالگران خیانت است، عادی‌سازی ترکیه چطور؟

عادی سازی اعراب و اشغالگران خیانت است، عادی‌سازی ترکیه چطور؟
يکشنبه 11 دی 1401 - 11:18

اردوغان که زمانی عادی‌سازی رژیم‌های حاشیه خلیج فارس با اشغالگران قدس را خیانت به آرمان فلسطین می‌دانست، امروز روابط خود با همان اشغالگران را از سرگرفته است.

العالم كشكول

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه گذشته اعتبارنامه «ایریت لیلیان» سفیر تازه رژیم صهیونیستی در آنکارا را در راستای عادی‌سازی روابط دو جانبه پس از چهار سال تیرگی، پذیرفت.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، پس از حمله سال 2010 این رژیم به کشتی "مرمره" (شامل کمک‌ ترکیه به غزه) و کشته شدن ده شهروند این کشور تیره شد.

اردوغان آن زمان با توجه به روابط نزدیک ترکیه با "اسرائیل" تصور می کرد که اشغالگران به این کشتی حمله نمی کنند، اما اردوغان از این موضوع غافل بود که "اسرائیل" به خصوص بین اعراب و مسلمانان هیچ دوستی ندارد.

این حادثه به قطع روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر اسرائیل از آنکارا منجر شد.

اردوغان پس از آن به دنبال ترسیم تصویری از خود در جهان عرب و اسلام بود که در آن به عنوان سلطان عثمانی ظاهر شود و از مسلمانان به ویژه فلسطینی‌ها دفاع کند، تصویری که به آن نیاز داشت و آن زمان به هدف خود دست یافت و بسیاری به او به عنوان "سلطان مسلمانان" نگاه می‌کردند.

امروز پس از یک دهه، اردوغان متوجه شده که رویکرد پیشین او برخی از اهدافش را محقق کرده و دیگر سودی برایش ندارد بنابراین به طرز قابل توجهی تغییر رویه داد و در صدد احیای روابط خود با همه کشورهای عربی که آن دوره با او دشمنی کرده بودند، برآمد تا اینکه نوبت به سوریه شد و سعی کرد به دولت سوریه نیز نزدیک شود.

اما درام ترین تلاش اردوغان در برابر اسرائیل بود؛ رئیس جمهور ترکیه که به کشورهای عرب عادی ساز به دلیل خیانت به آرمان فلسطین، حملات لفظی کرده بو، امروز عادی سازی خود با اسرائیل را خیانت نمی‌داند و همان حرف سران رژیم‌های عادی ساز منطقه را تکرار می کند و می‌گوید روابط با اسرائیل به نفع فلسطینی‌هاست!!

علیرغم تمام آنچه در مورد قطع روابط ترکیه و اسرائیل گفته شد، مقامات ترکیه و رهبران رژیم صهیونیستی همواره تاکید کرده اند که روابط نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و تجاری بین آنها هرگز قطع نشده است، بلکه روز به روز در حال توسعه بوده است.

درس اردوغان برای برخی از نخبگان عربی و اسلامی مفید خواهد بود تا در تحلیل های خود در آینده دقت کنند و از زوایه محدود فرقه‌ای موضع گیری نکنند.

اردوغان که آنها وی را به عنوان سلطان اسلامی انتخاب کرده اند به انان پشت کرد و از قوم گرایی ترک و ضرورت اتحاد میان کشورهای ترک زبان سخن می گوید، رویکرد جدیدی که نمی‌دانیم تا کی ادامه خواهد داشت، زیرا این مرد ثابت کرد عملگراترین رهبر ترکیه است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها