کرواسی سال 2023 را با پذیرش یورو و پیوستن به شنگن آغاز کرد

کرواسی سال 2023 را با پذیرش یورو و پیوستن به شنگن آغاز کرد
يکشنبه 11 دی 1401 - 10:21

سال 2023 می‌تواند برای کرواسی نویدبخش روزهای متفاوتی باشد.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، در نیمه شب شنبه، کرواسی به واحد پولی مشترک اروپایی، یورو، پیوست و ده ها پست بازرسی مرزی را حذف کرد تا به بزرگترین منطقه سفر بدون گذرنامه جهان بپیوندد.

این یک آغاز تازه برای کشور کوچک چهار میلیون نفری بالکان محسوب می شود که سه دهه پیش توجه بین المللی را به خود جلب کرد زیرا وقوع جنگی بی رحمانه، حدود یک چهارم اقتصاد کرواسی را به نابودی کشاند.

پیوستن به منطقه شنگن به این معنی است که کروات‌ها اکنون در میان تقریباً 420 میلیون نفری قرار خواهند گرفت که برای کار یا تفریح آزادانه در 27 کشور عضو آن بدون گذرنامه حرکت می کنند.

همچنین پذیرش یورو مزایایی را به کرواسی ارائه می دهد که از روابط مالی عمیق تر با 19 کاربر دیگر این ارز و بانک مرکزی اروپا ناشی می شود.

این وضع، سفر و تجارت را نیز آسان‌تر می‌کند و دردسر مبادله ارز را برای کروات‌هایی که به خارج از کشور می‌روند و ده‌ها هزار گردشگر که هر ساله برای کار یا لذت بردن از خط ساحلی خیره‌کننده آدریاتیک از کشورشان دیدن می‌کنند، از بین می‌برد.

در حالی که مردم در سراسر کرواسی به خیابان ها آمدند تا آغاز سال نو را جشن بگیرند، داوور بوزینوویچ، وزیر کشور، در گذرگاه مرزی برگانا با اسلوونی حضور یافت تا برای آخرین مسافرانی که گذرنامه خود را در آنجا ارائه می دادند، آرزوی موفقیت کند.

اسلوونی از سال 2007 بخشی از منطقه شنگن بوده است و وظیفه حفاظت از مرزهای خارجی خود را بر عهده دارد.

اما اکنون کرواسی این وظیفه را برعهده خواهد گرفت و به اعمال کنترل های مرزی سختگیرانه در مرزهای شرقی خود با همسایگان غیر اتحادیه اروپا، بوسنی، صربستان و مونته نگرو ادامه خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها