کنعانی: پرونده ترور شهید سلیمانی در سطح منطقه‌ای و بین المللی درحال پیگیری است/ استقبال ایران از ابتکار عراق برای گفت‌وگوی تهران و قاهره/ توپ مذاکرات وین در زمین غربی‌هاست/ به هر گونه اقدام تهدید آمیز رژیم صهیونیستی پاسخ خواهیم داد/نگاه مشترک ایران و عمان بر حل سیاسی بحران یمن/ محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق / فضای موجود بین ایران و عربستان مثبت است

کنعانی: پرونده ترور شهید سلیمانی در سطح منطقه‌ای و بین المللی درحال پیگیری است/ استقبال ایران از ابتکار عراق برای گفت‌وگوی تهران و قاهره/ توپ مذاکرات وین در زمین غربی‌هاست/ به هر گونه اقدام تهدید آمیز رژیم صهیونیستی پاسخ خواهیم داد/نگاه مشترک ایران و عمان بر حل سیاسی بحران یمن/ محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق / فضای موجود بین ایران و عربستان مثبت است
دوشنبه 12 دی 1401 - 11:00

سخنگوی وزارت امور خارجه بر پیگیری پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهان او توسط وزارت امور خارجه تا حصول نتیجه نهایی در سطح منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروز (دوشنبه) با رسانه ها با اشاره به سالروز شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس قهرمان مبارزه با تروریسم و چهره مقاومت بودند که توسط حمله تروریستی آمریکا در خاک بغداد به شهادت رسیدند.

کنعانی نام و خاطره شهدای این روز را که در اقدام تروریستی دولتمردان آمریکایی به شهادت رسیدند، گرامی داشت و گفت: پرونده ترور شهید سلیمانی در سطح منطقه‌ای و بین المللی درحال پیگیری است.

ایران از همکاری برای صلح و مقابله با یکجانبه گرایی استقبال می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد سفیر روسیه برای مقابله با سه کشور اروپایی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود در همکاری های جمعی با موضوع امنیت و صلح با همه طرف هایی که به طور صادقانه ، جدی و عملی آمادگی همکاری دارند، همکاری می کند و از هرگونه تلاش و ابتکار در این مسیر استقبال می کند.

کنعانی همکاری در زمینه صلح و مقابله با یکجانبه گرایی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی را از سیاست های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ما از هر ساز و کار مشترک مبتنی بر مصالح و منافع جمعی بین‌المللی به تامین امنیت برای بشریت استقبال می کنیم و صاحب ایده طرح و ابتکار هستیم که پیش از این نیز در مجموعه سازمان ملل متحد مطرح شده و به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران در چهارچوب‌ همکاری های منطقه ای نیز تاکنون ابتکارات خوبی داشته است ، افزود: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های منطقه‌ای بهترین چوب برای تامین صلح و امنیت مشترک است و در این زمینه آمادگی خود را برای گفتگو و تبادل نظر با همه طرف هایی که در همین چارچوب تلاش دارند اعلام می‌کند.

استقبال ایران از ابتکار عراق برای گفت‌وگوی تهران و قاهره

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری درباره روابط ایران و مصر گفت: در حاشیه اجلاس «بغداد-۲» در اردن، گفت‌وگوهای کوتاهی بین وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت. گفت‌وگوها مثبت و توأم با علاقه برای ادامه گفت‌وگو بود. گفت‌وگوهایی نیز به صورت دوجانبه درخصوص موضوعات کنسولی داشتیم. دولت عراق برای کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوها میان ایران و مصر ابراز آمادگی کرد. ما از چنین ابتکارهای مثبتی استقبال می‌کنیم.
وی اظهار داشت: توافق برای ادامه گفتگو ها در زمینه حل و فصل موضوعات کنسولی مشترک میان دو کشور وجود دارد در همین زمینه رابطه و گفتگوی دوجانبه میان دو کشور از طریق دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره همواره برقرار بود دو طرف اساساً مشکلی برای گفتگو ، دیدار و تبادل نظر دوجانبه با هم ندارند.

کنعانی تاکید کرد: نخست وزیر عراق اعلام آمادگی کرده است برای گفت وگوها میان ایران و مصر و ایران نیز از هرگونه تحرک مثبت میان تهران و قاهره استقبال می‌کند و ابتکارات لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد : ایران از ابتکاراتی که به نزدیکی دیدگاه‌های مشترک میان ایران و کشورهای دیگر منطقه و همچنین شکل‌گیری فضای جدیدی در مناسبات دوجانبه ایران و مصر باشد، استقبال می کند و به هرگونه ابتکار عملی واکنش مثبت نشان می دهد.

توپ مذاکرات وین در زمین غربی‌هاست

وی گفت: در حاشیه کنفرانس «بغداد-۲» ملاقات‌هایی میان نمایندگان عالی‌رتبه ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد. مذاکرات وین یکی از موضوعاتی بود که مورد مذاکره قرار گرفت. این اتفاق‌نظر وجود داشت که باید مذاکرات را با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی آن ادامه دهیم و تبادل پیام در سطوح مختلف ادامه دارد.

کنعنانی افزود: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

مواضع مصلحانه ایران در خصوص افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک ایران در این خصوص گفت: دیدگاه های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده است و اظهارات آقای کاظمی قمی هم در مورد افغانستان کافی بود.

کنعانی تاکید کرد: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست های اصولی ما است و در مورد حضور دانشجویان موضع خود را در این خصوص اعلام کردیم و تاکید می کنیم در خصوص افغانستان مواضع ما مصلحانه و برای کمک به مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و مرزهای میان دو کشور هر اتفاقی که داخل افغانستان بیفتد ایران از آن موضوع متاثر می شود.

نشست سه جانبه روسیه، سوریه و ترکیه

وی در پاسخ به سوالی در مورد نشست وزرای ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و دعوت نکردن از ایران گفت: ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی می داند و کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه به نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از مردم و دولت این کشور مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه آلمان علیه برجام گفت: در این مورد اظهار نظر کرده ام.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دخالت اتباع چهار کشور در دست داشتن ترور شهید سلیمانی گفت: در این مورد آقای کدخدایی به عنوان مسئول پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانشان توضیحات کامل و مفیدی را ارایه داده اند.

هر گونه اقدام تهدید آمیز رژیم صهیونیستی با پاسخ ایران مواجه خواهد شد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تهدید رژیم صهیونیستی و روی کار آمدن نتانیاهو گفت: در این ارتباط واکنش نشان دادیم و موضع خود را بیان کردیم؛ در این زمینه بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی به وضعیت شکننده دولت تازه خود و هم به وضعیت بی ثبات و متزلزل اقتصاد و مسائل خود توجه کنند. آنها می دانند که ایران به هرگونه اقدامات و تهدیدات آن ها پاسخ می‌دهد و به پیامدهای آن به طور جدی فکر می‌کنند و دیدگاه ایران کاملا روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت های دولت امریکا و اروپایی صورت می‌گیرد.

کنعانی در زمینه تصویب قطعنامه سازمان در زمینه مسوولیت رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم اشغالگر، خاطرنشان کرد: کل کشورهای عربی و حتی کشورهایی که در تحولات اخیر اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کردند به این قطعنامه رای مثبت دادند اما برخی از کشورها به دو دسته تقسیم شدند که برخی منفی و برخی ممتنع.

اتهامات تکراری و بی اساس اوکراین علیه ایران

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اوکراین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران گفت: ما در مورد تحولات اوکراین بارها دیدگاه خود را مطرح کردیم و ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و اتهام زنی بی اساس علیه ایران کمکی به این موضوع نمی کند؛ ما به مقامات اوکراینی این موضوع را گفته ایم و تبادل نظری هم صورت گرفت و نه اوکراین و نه کشورهای دیگر که علیه ایران اتهام می زنند ، نتوانستند شواهدی بر این ادعا پیدا کنند.

نگاه مشترک ایران و عمان بر حل سیاسی بحران یمن

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ابتکارات عمان گفت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب گفت وگوها دو کشور و تبادل منطقه ای صورت گرفت و گفت وگوهای مفید و دو جانبه ای بود. دو کشور دارای نگاه سیاسی مشترک به حل بحران یمن هستند و وزیر خارجه کشورمان پیام رییس جمهوری را تقدیم سلطان عمان کردند و ایران و عمان همواره در باره موضوعات مختلف تبادل نظر و رایزنی می کنند.

وی افزود: در این سفر ابتکارات خود را بیان کردند و تبادل و گفت‌وگوها میان دو کشور انجام شد.

فضای موجود در مورد مذاکرات ایران و عربستان مثبت است

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: در این خصوص پاسخ را دادم ولی در مجموع فضای موجود مثبت است و می‌توان امیدوار بود که بر اساس گفت وگوهایی که در بغداد ۲ صورت گرفته است گفت وگوها انجام شود.

دو یادداشت درباره هواپیمای اوکراینی دریافت شده است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد حادثه هواپیمای اوکراینی قرار داریم، گفت: لازم می دانم یکبار دیگر به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت بگویم و با آنها همدردی کنیم. وزارت خارجه ایران دو یادداشت را از طریق وزارت خارجه اوکراین از سوی چهار کشور اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده و در حال بررسی این موضوع است.

کنعانی تاکید کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان نهاد قانونی رسیدگی به این پرونده را برگزار کرده است.

محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق گفت: این خبر را ساعتی پیش دریافت کردم و در استمرار سیاست تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که فرودگاه دمشق مورد اصابت این رژیم قرار گرفته است که محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادها این تجاوزات را محکوم کنند.

پیگیری پرونده شهادت سردار سلیمانی تا حصول نتیجه ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس قهرمان مبارزه با تروریسم و چهره مقاومت بودند که توسط حمله تروریستی آمریکا در خاک بغداد به شهادت رسیدند.

وی نام و خاطره شهدای این روز را که در اقدام تروریستی دولتمردان آمریکایی به شهادت رسیدند، گرامی داشت و اظهار داشت: شهدای ایرانی این اقدام تروریستی دولت آمریکا علاوه بر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شامل شهید حسین پورجعفری، هادی طارمی شهرود مظفری‌نیا و وحید زمانی نیا بودند و شهدای عراقی این عملیات نیز شهید محمد رضا الجباری، محمد الشیبانی و حیدر علی هستند.

کنعانی در این خصوص در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود ، بیانیه وزارت امور خارجه را در سومین سالگرد سردار سرافراز اسلام مان بین‌المللی مبارزه با تروریسم سپهبد قاسم سلیمانی قرائت کرد.

پربیننده ترین خبرها